Mijn buurman mishandelt zijn vrouw. Wat nu?

Al enkele jaren hebben wij regelmatig geluidsoverlast van de buren. Man, vrouw en zoontje van 8. Er wordt veel geschreeuwd en geruzied, en 's nachts wordt het dan weer luidruchtig goed gemaakt. De laatste weken wordt de overlast van voornamelijk de ruzies tussen de buurman en z'n vrouw steeds heftiger. De overlast bestaat vooral uit gegil en gesmeek om op te houden van de buurvrouw.

Deze week is er een nieuw dieptepunt bereikt: ik hoorde het geknetter van een tazer of stroomstootwapen, waarna de buurvrouw weer begon te gillen en smeken. Dit is nu twee keer voorgekomen.

Ik vind dat ik dit niet langer kan negeren en iets moet ondernemen. Ik maak me echt zorgen om de buurvrouw en het zoontje. Probleem is echter dat de buurman nogal een zware jongen is (heeft al vastgezeten voor drugs- en wapenhandel) en ik ben bang dat een melding bij de politie of VeiligThuis naar mij te herleiden zal zijn, met alle gevolgen van dien.

Wat zou ik kunnen doen, waarbij mijn eigen veiligheid (en die van mijn vrouw) gegarandeerd is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
5 jaar geleden
Nooit de Postbus51 reclame gezien? https://youtu.be/UW1_BqDxhlE
Huiselijk geweld altijd melden, anders ben je medeplichtig.
Edraket
5 jaar geleden
Het is aan de buurvrouw om actie te ondernemen niet aan jou.
Zij is toch volwassen, en geen kind wat niet weet wat te doen.
Praat eens met de vrouw of laat jou vrouw met haar praten.
Uit wat ze zegt kun je besluiten iets of niets te doen.

Antwoorden (2)

Toch de politie ervan op de hoogte stellen en dat kun je ook anoniem doen zonder enige gevolgen voor u zelf.
5 jaar geleden
Bel naar Meld Misdaad Anoniem: 0800-7000.
Vertel wat je hoort en op welk adres de vermoedelijke mishandeling plaatsvindt. Zelf blijf je anoniem, je hoeft je eigen adres niet te noemen. Echter, als jij de enige buur bent die dichtbij woont en het e.e.a. kan horen, is het voor de dader wel te raden wie er gebeld heeft. Geef je zorgen m.b.t. eigen veiligheid ook door, dan kan de melding zodanig worden verwerkt dat dit niet te herleiden is naar 'een buurman/buurvrouw'.

Als alternatief, of als extra, kun je contact opnemen met de school van het kind. Het is duidelijk dat moeder en kind hier beide slachtoffer zijn, ook als het kind slechts getuige is (wat jij hoort, hoort hij ook). Het zoontje kan via school subtiel gevraagd worden naar de thuissituatie, de leerkracht kan op die manier ook de moeder ernaar vragen. School is verplicht om (vermoedens van) huiselijk geweld te melden.

Met een melding van school èn een melding van een buurtbewoner is de zaak sterker.

Dit lijkt me een situatie die niet langer moet voortduren. Het is begrijpelijk dat je als directe buur eigenlijk geen actie durft te ondernemen, uit angst voor de buurman. Maar de buurvrouw en het kind zullen die angst minstens zo erg ervaren en ook zelf geen actie durven ondernemen. De situatie zal dan voortduren en voortduren. Los van de fysieke gevolgen voor de moeder (en kind?) is het psychisch lijden en de voortdurende angst enorm. Dit moet zo snel mogelijk stoppen, zodat moeder en kind veilig zijn en professionele hulp kunnen krijgen om hun ervaringen te verwerken.