Waar vind ik betrouwbare cijfers die het verband tussen criminaliteit en migranten laat zien?

Ik zou graag betrouwbare cijfers willen zien die het verband tussen criminaliteit, werkeloosheid, het aantal gevangenen en mensen met een migratieachtergrond laten zien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Justen3355, Ben je per ongeluk ook nog geïnteresseerd in de cijfers die verband houden tussen criminaliteit en grootgeldverdieners, villabewoners, groot-aandeelhouders e.d. ??
crispy
5 jaar geleden
Statistische gegevens zijn niet in staat om verbanden te leggen. Je kunt hooguit een theorie hebben en als die bewezen is kan je dat bewijs illustreren met cijfers. Als je statistieken gaat gebruiken om iets aan te tonen, dat er bijvoorbeeld een verband is tussen criminaliteit en de prijs van ruwe olie, dan kan je tot verrassende conclusies komen.
Begin daarom eerst met een goede theorie en een bewijs ervoor.
paulus811
5 jaar geleden
@JoanDArc, jouw denkwijze begint een groot probleem te worden in Nederland, of is het eigenlijk al. Zodra het woord migrant, allochtoon of marokkaan valt, word je meteen in de racistische hoek gedrukt. Er wordt hier een hele normale vraag gesteld.
Ritsuka
5 jaar geleden
Let wel op dat je geen verkeerde conclusies uit data gaat halen: http://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811, vooropgesteld: mijn denkwijze ken je niet, je vormt alleen zelf een negatief beeld aan de hand van geen enkel gegeven dat je kunt verifiëren.
Ik ken vanuit mijn ervaring en vele bezoeken aan Pi's en Tbs-klinieken de percentages van de samenstelling van de gedetineerden. De percentages van vergelijkbare groepen van de bewoners liggen zelfs ver uiteen als je de ernst van de misdaad of van het misdrijf meeneemt in de telling. Het gaat voor mij in de vraag niet om hetgeen er wordt gevraagd, het gaat mij erom wat wordt weggelaten in de vraag.
Conclusies trekken uit statistieken, dat is pas gevaarlijk. Daar zijn statistieken namelijk niet voor.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik ken vanuit mijn ervaring en vele bezoeken aan Pi's en Tbs-klinieken de percentages van de samenstelling van de gedetineerden. De percentages van vergelijkbare groepen van de bewoners liggen zelfs ver uiteen als je de ernst van de misdaad of van het misdrijf meeneemt in de telling. Wat zijn de percentages, en wat als je de ernst meeneemt? Ik bedoel wat probeer je concreet te zeggen? Als je vind dat er wat wordt weggelaten in de vraag, hoe zou jij de vraag dan liever zien?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@L..N, Daar ga ik in een discussie op GoeieVraag niet op in (ik kan trouwens geen antwoord of reactie geven of jij klimt al in de pen, nog voor de laatste letter is opgedroogd, dat gaat ook op belagen lijken)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@paulus811, Het klopt wel dat ik de vraag, zoals deze wordt gesteld, stuitend vind. Ik vind de vraag dus niet normaal maar tendentieus en onsmakelijk (om geen andere kwalificaties te gebruiken).
LeonardN
5 jaar geleden
Geef dan aan wat de vrager zou moeten veranderen in jouw ogen om de vraag niet "stuitend" te laten zijn, dan kan deze er wellicht wat mee (beter uitleggen, verwijderen en herplaatsen o.i.d.). Of is het in jouw ogen zo dat er in het geheel geen vraag gesteld zou mogen worden die samenhangt met minderheidsgroepen en wil je de discussie hierover liever de mond snoeren omdat sommigen zich dan wellicht gekwetst voelen? (is een oprechte vraag, jij lijkt je hier niet prettig bij te voelen, vertel "ons" dan wat we zouden moeten veranderen). Ik heb bijvoorbeeld mijn eerdere reactie weggehaald en 10 minuten gewacht om te herplaatsen, ik hoop dat dat voldoende is om de inkt droog te laten worden.
paulus811
5 jaar geleden
Ja precies JoanDarc, dat je de vraag niet bevalt was me al duidelijk en nee, jouw denkwijze ken ik niet maar is tussen de regels van jouw reactie wel te distilleren. Maar waarom is de vraag 'stuitend'? Ben je bang voor de cijfers in het antwoord? Waarom moet de multiculti samenleving constant met fluwelen handschoenen worden aangepakt? Waarom ben je xenofoob, racist en hoor je in het Wilders kamp als je de multiculti samenleving in twijfel trekt? Vergeet niet dat dit een van de grootste politieke problemen is van de huidige Europese politiek en de werkelijke reden achter de Brexit. Velen zijn de instroom van culturen en religies die haaks op onze normen en waarden staan meer dan zat en men vreest het jaar 2100 als meer dan de helft een niet Westerse achtergrond zal hebben in Europa. Als de vraag was gesteld 'hoe kun je kaas het beste bewaren?', had je waarschijnlijk niet gereageerd met 'en waarom vraag je dat niet voor broccoli?'. En dat is mijn punt.

Antwoorden (1)

Bij het CBS, het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat heeft deze tabel samengesteld: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=81947NED&D1=0-1,12,18,22,25-28,39,45,49,52-53&D2=0&D3=0&D4=0-4&D5=(l-2)-l&HDR=G2,G1,G3,G4&STB=T&VW=T
En dit verhaal publiceerden zij er twee jaar geleden over: https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/47/criminaliteit
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+ Hier nog een over werkeloosheid:
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2016/21/werkloosheid-naar-herkomst En gedetineerd:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=82321ned