Hoe lang is een verlopen rijbewijs nog geldig?

Maw hoe lang mag je er mee door rijden. Het CBR werkt traag : 6 weken geleden eigen verklaring ingediend.
Rijbewijs verloopt over 2 weken.

5 jaar geleden
95.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Je bent toch wel gewoon naar het stadhuis geweest om je rijbewijs te vernieuwen?
tinus1969
5 jaar geleden
Waarom heb je een eigen verklaring nodig?
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Dan gaat het om een rijbewijs met een beperking, heeft mijn broer ook gehad. Elke 5 jaar praten met een zielenknijper (op eigen kosten natuurlijk en aangewezen door het CBR) en dan 3 mnd tot een half jaar wachten op goedkeuring van het CBR. Met een beetje pech is het oude rijbewijs dan al verlopen, maar dat is uiteraard niet het probleem van het CBR.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg vreemd eigenlijk dat je niet meer mag rijden als je rijbewijs verlopen is, want niet jouw rijbewijs zit achter het stuur, maar jij zit achter het stuur. En het rijbewijs verloopt, niet jouw rij-kundigheid/rijvaardigheid. Ik weet het dat is zo bij wet geregeld maar kloppen doet het niet helemaal. Maar het is vreemd om te veronderstellen dat mijn rij-vaardigheden/rij-kundigheden plots ook ophouden te bestaan op het moment dat mijn document daarvoor verlopen is. Wat mij betreft een onderwerp van discussie om verandering van de wetten hier over. Want kloppen doet het strikt genomen niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het wordt helemaal lastig als je ook een medische indicatie hebt dan ben je zo nog een paar weken verder, wat er dus in mijn geval aan de hand is. Het beroerdste van alles is is de lange wachttijden bij de diverse instanties je zou feitelijk een half jaar voor het verlopen van je rijbewijs al de zaken geregeld moeten hebben. wijze les voor de volgende keer
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik ben al sinds januari bezig met CBR om m'n rijbewijs te verlengen.
Echter het cbr is een extreem slome organisatie. Een antwoord op m'n gezondheidsverklaring kwam pas 2 (!!!) maanden na het invullen. Ik moest naar een keuringsarts ... dat kon pas na 1 maand. Daar heb ik gisteren het resultaat van gehad (dat was "al" na 4 weken!!!).
Mijn rijbewijs wordt niet verlengd, volgens het cbr gebruik ik medicijnen die de rijvaardigheid beinvloeden ... MAAR IK GEBRUIK GEEN MEDICIJNEN!!!
Nu blijkt de keurigsarts ook een BLUNDER gemaakt heeft. Zij heeft ingevuld dat ik medicijnen gebruik, maar het is tijdens mijn bezoek aan haar door haar gevraagd en ik heb geantwoord dat ik GEEN medicijnen gebruik. Zo'n rapport (kost ruim 100 euro, wordt NIET vergoed door je verzekering!!!) wordt alleen naar cbr verstuurd. Als ik zelf inzicht in dat rapport had, had ik het vier weken geleden al kunnen platslaan. Door SLOOMHEID van het CBR en GEBLUNDER van een arts heb ik vanaf morgen geen geldig rijbewijs meer.

Antwoorden (2)

Uw rijbewijs is geldig tot de datum die op uw rijbewijs staat. Vanaf die datum is het verlopen en moet u een nieuw rijbewijs hebben.
Het kan natuurlijk gebeuren dat u vergeet uw rijbewijs te verlengen. Stel dat u dan toch in de auto stapt, riskeert u een boete. Als uw rijbewijs korter dan een jaar verlopen is, krijgt u een boete van € 90. Wanneer uw rijbewijs langer dan een jaar verlopen is, moet u € 340 betalen.
Naast dat u een fikse boete krijgt als u met een verlopen rijbewijs rondrijdt, bent u bij schade niet verzekerd.
Het is een fabel dat je altijd opnieuw rijexamen moet doen als je rijbewijs al een tijd is verlopen. Alleen als u een rijbewijs heeft dat voor 1 juli 1985 (!) is verlopen, moet u weer rijexamen doen. Zo’n oud rijbewijs is namelijk niet meer te vernieuwen.
SimonV
5 jaar geleden
Niet.

Met een verlopen rijbewijs mag je niet meer rijden.

Dat het CBR lang doet over het verwerken van een document is iets waar je bij de aanvraag rekening moet houden.
Toegevoegd op 09 september 2018 09:28: bron
Computoon