Waarom strooit men zout op de weg in de zomer?

Gisteren tegen gekomen: een strooiwagen op de provinciale weg. Waarom doet de gemeente dit, het is toch niet glad?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De provincie strooit met zout en pekel zodra het asfalt dreigt te smelten. De goedjes onttrekken vocht uit de lucht, waardoor het wegdek koelt en de weg begaanbaar blijft.
Het zout zorgt ervoor dat vers gelegd asfalt niet te zacht wordt en maakt de weg minder stroperig en plakkerig
ronron1212
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Volgens mij klopt dat niet.
Als zout vocht uit de lucht onttrekt betekent dat dat waterdamp condenseert.
En als waterdamp condenseert komt er warmte vrij.
Het asfalt wordt daardoor dus juist opgewarmd in plaats van afgekoeld.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ dit heb ik onlangs gelezen!
ronron1212
5 jaar geleden
@reddi nog een bericht
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2347112/asfalt-heeft-het-zwaar-in-hitte-waarom-zout-strooien-helpt