Waarom spreken cassieres of mensen die in de winkel werken je altijd met je en jij aan?

Het valt me gewoon op dat je in een winkel niet meer word aangesproken met u, maar met jij en je. Lijkt me niet prettig voor de wat oudere mensen onder ons. Vroeger werkte ik in een winkel en ik sprak iedereen met U aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jij ziet er uit als een je.

Ik ook hoor , als je een foto van mij zou zien....:-)

Maar ik ben toch al "de wat oudere onder ons".

Volgens mij wordt ik meestal wel met u aangesproken,
in een winkel, maar ik weet het niet zeker,
want ik vind het totaal onbelangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Zie het als een compliment. Je bent pas 30 en ziet er waarschijnlijk nog jonger uit.

Ik ben 41 en mij spreken ze gewoon keurig altijd met u aan! Hahahahah zegt misschien meer iets over mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh! ben je al zo oud edje????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry Snoeske
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vind ik dus echt asociaal en zou ik direct iets van zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft niks Edje;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar eh....ik ben 41 maar zie eruit als 40 hor :)
Ik woon blijkbaar in een ander deel van het land dan jij, want hier worden klanten wél met 'u' aangesproken. Tenzij het iemand is, die je eigen dochter zou kunnen zijn....Ik denk, dat het ook te maken heeft met de winkelmanager : die kan volgens mij de gedragsregels waar je je aan te houden hebt, vaststellen. Als je niet samen in de zandbak hebt gespeeld, is iemand gewoon 'u', als je in een dienstverlenend beroep werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar veel van het personeel slechts een geringe opleiding heeft, en daardoor nauwelijks fatsoenlijk nederlands meer kan spreken. Triest maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt hier in de randstad er net aan wat voor winkel het is en welke klandizie ze hebben. Jong publiek in een muziekwinkel of jeansshop wordt meestal door jong personeel geholpen en als leeftijdsgenoot met 'je' aangesproken. Ben je er als moeder bij dan word je toch vaak met 'u' aangesproken terwijl je puber met je wordt aangesproken. Kom je in een duurdere zaak dan word je meestal met 'u' aangesproken omdat daar de mensen meestal op staan, anders volgen er gegarandeerd klachten. De bedrijfsleider zal er dus op wijzen en letten. Bij de sollicitatie wordt ook stringent gelet op een representatieve, welgemanierde personeelskracht. Duurdere zaken moeten het juist hebben van vaste klanten, die komen omdat ze goed en netjes geholpen worden. Helaas wordt er in Nederland niet zo`n leerweg doorlopen in de verkoop zoals bijv. in Duitsland. Daar mag je je pas verkoopster noemen na een gedegen opleiding.
Hier kan iedereen in een winkel werken, ze leren dus niet hoe ze correct moeten aanspreken en adviseren kunnen ze ook niet echt, omdat ze het gewoon niet zien of weten.
Als ze maar verkopen! Let wel, er zijn er echt wel bij die er gevoel en affiniteit mee hebben en die zullen het wel goed doen, maar het merendeel heeft geen idee waar ze mee bezig zijn en doen het alleen om geld te verdienen.
Ook is van belang of er een manager aanwezig is of dat ze alleen zijn. Bij een manager willen ze zich nog wel 'uitsloven'.
amc
13 jaar geleden
Dat verschilt enorm per winkel valt me op. Bij de Lidl zeggen ze je en jij soms al kauwgom kauwend, maar bij de AH en de Plus zeggen ze keurig U, zeker tegen oudere mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je en jij brengt je wat dichter bij de persoon. Ik denk dat we al die afstand en sluiers een beetje zat zijn.
Ik wel in ieder geval.

U is misschien wel respect, maar de afstand is zo groot dat het niet meer menselijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik voel mij altijd wel prettig als een wnkelmeisje je met je of jij aanspreekt.
Het geeft een vertrouwelijk gevoel, en ook nog eens een warm gevoel als het een mooi meisje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg altijd u soms zelfs tegen een klein kind het zit er gewoon in! iedereen in myn regio zegt u behalve tegen bekende natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij bebt toch jij? U is een letter uit het alfabet, jij bent een mens, of heb jelast van hoogmoedwaanzin? Zelf Bea en Alex zal ik nooit geen u noemen, en als iemand perse wil dat ik u tegen ze zeg dan begint het wel met een K en eindigt op T . Dan is dat de perfecte u woord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de meeste plaatsen waar ik kom, word ik met 'U' aangesproken, door winkelpersoneel.
Wat ik zelf nogal raar vind, want minstens 80% van de keren dat ik sigaretten koop of drank, wordt er naar mijn ID gevraagd.
Dat zou betekenen dat kassières de mogelijkheid groot achten dat ik 15 jaar of jonger ben, maar ze spreken me wel aan met 'U'.
Daarbij kijken ze vaak ook wel een beetje bang naar me.
Misschien is er wel een verband...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maandverband! Zou ook bang voor jou zijn als ik UW in het licht zag ,als je nog last hebt van juigdpuistjes dan vragen ze naar jouwwww
Idie,
dat komt omdat je er uitziet als een 20 jarige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons in apeldoorn zegt niemand jij,alleen u ligt er maar net aan waar je woont