Nee, als student ben je geen werknemer. Je kan wel als werknemer op verzoek van je werkgever bij een opleidingsinstituut een opleiding volgen (die dan meestal (deels) wordt betaald door je werkgever). In dat geval ben je wel werknemer èn student.
Antoni
6 jaar geleden
Nee , officieel ben je als student geen werknemer , je studeert tenslotte om later een goede werknemer te kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je alleen op school zit en studeert ben je geen werknemer. Een werknemer heeft een arbeidsovereenkomst getekend en krijgt een salaris/loon voor het werk dat hij doet voor de baas.
Ook al heb je een stage-overeenkomst getekend, ben je nog geen officiële werknemer.
Als je daarvoor geld ontvangt is dit een vergoeding en geen salaris. Je doet wellicht wel werk voor je baas, maar doet het hoofdzakelijk om ervan te leren.... je bent er niet ervaren in en feitelijk ben je voor het bedrijf/baas dan ook geen volwaardige kracht.

Alleen als je een bijbaan naast je studie hebt, waarvoor je een arbeidsovereenkomst ondertekend hebt en er ook loon voor krijgt, ben je ook werknemer. Dit kan ook als je werkstudent bent. Een werkstudent is grotendeels aan het werk bij een bedrijf waarin hij alle kneepjes van het vak leert en werkzaamheden doet. Je krijgt hiervoor loon en betaalt er ook (aangepaste) sociale premies van, waarvan je een deel terug kan vragen bij de belasting tot aan een bepaalde grens.
amc