Mijn zus is stervende en woont in Amerika kan ze hier naar Nederland komen ?

Wie kan me helpen op deze vraag?
Ze is ernstig ziek en wil naar Nederland komen om te sterven.
Welke instantie kan mij helpen om dit op gang te brengen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
Welke nationaliteit(en) heeft uw zus?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Amerikaans en Nederlandse maar heeft haar paspoort laten verlopen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom niet bij de ambassade een nieuw paspoort aan gevraagd en dan hierheen vliegen. Dan kun je vanuit het logeeradres dit probleem hier ter plaatste aanpakken. Ik zou hulp van maatschappelijk werk aanvragen, gewoon informeren. Misschien ook even aankloppen bij het. juridischloket.nl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie ik ga maandag aan de slag!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Succes en Sterkte, Katharina!
LeonardN
6 jaar geleden
Nog een tip is het regelen dat de zus ergens ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente, en het hebben van een zorgverzekering. Hier wat informatie vanuit die gedachte:
https://www.zorgpremies.nl/terugkeer-uit-buitenland.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Jodokus!

Het beste antwoord

Allereerst: sterkte!

De hulp die je kan regelen, is afhankelijk van de nationaliteit van je zus. Is je zus Nederlandse? Of heeft ze inmiddels de Amerikaanse nationaliteit?

Afhankelijk daarvan kun je bijv. de Nederlandse ambassade in Amerika benaderen met deze vraag. IOM (Internationale Organisatie voor Migratie) heeft over het algemeen ook behoorlijk wat kennis over dergelijke situaties.

Als je zus geen Nederlander is, betekent dit niet dat ze niet naar Nederland kan komen. De voorwaarden voor de lengte van een verblijf en evt. visum kun je nagaan bij ieder visumbureau. Misschien is het mogelijk een bijzonder visum aan te vragen, zodat je geen rekening hoeft te houden met een termijn van bijv. zes maanden. Maar daar heb ik zelf niet genoeg verstand van.

Sowieso van belang: een goede zorgverzekering. Een Amerikaanse verzekering dekt waarschijnlijk geen overzees verblijf.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn zus is Nederlandse ze woont al 60 jaar in Amerika,dankjewel voor de informatie.Ik ga eens kijken wat ik met deze informatie kan doen voor haar.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zeer nuttig !!