Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking is of noemt zich hetero?

Het precieze percentage wordt lastig dat snap ik. Niet elke niet-hetero is bekend of "uit de kast".

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Manonnetje33, u schrijft het zelf al:
Doordat niet elke homoseksueel ervoor uit durft te komen is het exacte percentage homoseksuelen in Nederland niet bekend.
LeonardN
6 jaar geleden
(NRC-stuk)
Dat 1 op 10 verhaal is mij ook altijd verteld, nu weet ik dus waar dat vandaan komt en waarom het niet echt klopt. Overigens gaat de vraag over hetero's niet homo's. Het antwoord zal dus ergens tussen de 90-95% eindigen. Ik ken geen hetero's die niet uit de kast durven komen, dat is vaker een term die je associeert met homo's omdat het maatschappelijk wat gevoeliger ligt. Dat iedereen hetero is is een stille aanname, dus je hoeft het ook niet uit te dragen als je er zeker van bent.

Antwoorden (1)

Door het Sociaal Cultureel Planbureau is een onderzoek gedaan in 2012
Mate waarin de seksuele voorkeur uitgaat naar mannen respectievelijk vrouwen, naar sekse, bevolking van 16 jaar en ouder, 2010 (n = 1966, in procenten)
Mannen uitsluitend andere sekse: 90,5%, vrouwen: 82,9%
vooral andere sekse: mannen 4,1%, vrouwen: 11,9%
vrouwen én mannen: mannen: 1,4%, vrouwen: 3,6%
vooral eigen sekse: mannen 0,9%, vrouwen: 0,2%
uitsluitend eigen sekse: mannen 3,0%, vrouwen 1,4%

Volgens het laatste ‘Seks in Nederland’ onderzoek, gaf 7,1% van de mannen en 5,9% van de vrouwen aan zichzelf biseksueel, homoseksueel of lesbisch te noemen. Het percentage dat zichzelf niet homoseksueel noemt, maar wel (deels) homoseksuele gevoelens heeft, ligt hoger.

De percentages wijken dus nogal af.
In een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 2012 wordt gesteld dat de uitslag sterk afhangt van hoe wordt vastgesteld of iemand hetero-, homo- of biseksueel is. Afhankelijk van de gekozen vraagstelling komen er verschillende percentages naar voren.

Toegevoegd na 34 minuten:
Om een inschatting te kunnen maken hoeveel mensen homoseksueel zijn, is een definitie van homoseksualiteit belangrijk. De volgende definitie wordt gehanteerd:
„Consistent in de seksuele voorkeur, voelt zich tot seksegenoten aangetrokken en benoemt zichzelf als homo- of biseksueel”.

In 2006 en in 2011 heeft Rutgers WPF, het Nederlandse kenniscentrum voor seksualiteit, een bevolkingsbreed onderzoek uitgevoerd waarvan de resultaten niet veel afweken.
In Nederland beschouwt zich 4 procent van de mannen als homoseksueel en 3,1 procent als biseksueel.
Voor vrouwen is dat 2,6 en 3,3 procent.
Volgens de eerder gestelde definitie gaat het dus om 7,1 procent van de Nederlandse mannen en 5,9 procent van de vrouwen.
In 2006 verklaarde ongeveer 7 procent van de mannen en 6 procent van de vrouwen homo- of biseksueel te zijn – circa 1 op de 14 tot 1 op de 17 dus.