Ik wil graag een boek gaan schrijven.Maar hoe pak ik dat aan?

Al een tijd heb ik een droom.Een biografisch boek schrijven over mijn eigen leven.
Door mijn NAH heb ik hierin gewoon veel hulp nodig.Bovendien sta ik onder curatele/bewindvoering en dus zal de financiele kant aan mijn curator/bewindvoerder moeten worden over gelaten.
Wat is de meest slimme aanpak?
Ik begin vaak maar stop dan weer omdat ik dan denk...is het wel boekwaardig?
Het boek zal veel onderwerpen bevatten en van verschillende kanten kunnen worden bekeken.Dat is mijn bedielling dan.
Misschien verfilmd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Autobiografieën van bekende personen zijn vaak interessant.
Maar als niemand ooit van je gehoord heeft, moet je wel heel bijzondere dingen hebben meegemaakt om interessant te zijn voor anderen. Daarnaast moet je nog eens in staat zijn dit boeiend te vertellen.
Het lijkt me een hele klus! Maar natuurlijk geen reden om het niet te proberen. Wat tips van: https://www.boekengilde.nl/boek-schrijven/stappenplan-boek-schrijven/ Stap 1: Bepaal het soort boek dat je gaat schrijven
Een logische stap, maar we willen je hem toch even meegeven: bedenk eerst wat voor soort boek je wilt gaan schrijven. Er zit een groot verschil in de schrijfaanpak tussen een roman, kookboek of biografie. Wij hebben de stappen per boekensoort al voor je uitgeschreven, zodat je een vliegende start kunt maken. Op de pagina ‘soorten boeken’ lees je er meer over. Stap 2: Ken je publiek
Wij begrijpen dat je gewoon jouw verhaal wilt vertellen, of dat nou in de vorm is van een autobiografie of roman. Maar het is natuurlijk wel zo leuk als de mensen voor wie je je boek schrijft het ook met plezier gaan lezen. Weet dus wie je publiek is en houd dat in je achterhoofd. Het hoeft niet leidend te zijn, maar kan je wel bij de les houden. Stap 3: Weet waar je boek over gaat
Weet je waar je boek over moet gaan en voor wie je het schrijft? Dan is het verstandig in grove lijnen je verhaal uit te zetten. Dit doe je door je verhaal op te breken in thema’s en uit te schrijven in een inhoudsopgave. Dit hoeft geen vast stramien te zijn waar je je aan moet houden, inspiratie moet ook gewoon kunnen vloeien, maar het kan je wel houvast bieden tijdens het proces. Begin de inhoud van je boek creatief: met een wit vel en een potlood, daar krijg je minder een lijstjesgevoel van en zo kom je beter op ideeën. Stap 4: Eerst schrijven, dan schrappen
Hoe verleidelijk het ook is om je boek meteen ‘perfect’ te schrijven: doe het niet. Schrijf, schrijf en blijf schrijven tot je boek af is. Lees het dan vervolgens rustig door om foutjes te verbeteren en spanning aan te brengen. Eerst de inhoud, dan de vorm. Als je het andersom doet, loop je het risico dat het resultaat er weliswaar prachtig uitziet, maar je toch snel uitgekeken raakt op je boek omdat het qua inhoud niet is wat je ervan verwacht had. Kwaliteit boven kwantiteit zullen we maar zeggen.
MarBet
6 jaar geleden
Misschien moet je even loslaten of het boekwaardig is. Schrijf het verhaal gewoon zoals jij het wilt schrijven en denk niet aan hoe en door wie het gelezen wordt. Pas als je een eerste versie hebt, is het tijd om daaraan te denken en aanpassingen te doen. Zeker bij een eerste boek moet je wel rekenen op zo'n tien keer herschrijven.
Het is lastig, en de kans dat je uiteindelijk een boek in handen hebt is niet heel groot. Maar als je geniet van het schrijven ervan, heb je het belangrijkste er mee bereikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je kunt een gratis proefles autobiografisch schrijven aanvragen.
misschien helpt het je. Bronnen:
- www.loi.nl of www.nti.nl

Het beste antwoord

Dromen zijn soms mooi en soms ook nog bereikbaar!

Je hebt hoge verwachtingen van je boek... "verfilmd?" maar beperk je voorlopig tot het NU. Geen misschien voorbarige bezwaren of problemen zien: geen beren op de weg!
Ik weet uiteraard niet of er veel, heel veel of überhaupt hulp nodig is of zal zijn.

Nu nog niet aan de financiële kant denken, dat is van later zorg.

NAH of niet , een goed woordenboek is handig en neem vooral je tijd, geen haast, geen stress. Schrijf in je eigen tempo en vooral geen deadline!
Je wilt schrijven en dat kan je kennelijk. Hierboven staat een vraagstelling met uitleg, met verwachtingen en met het idee dat je 'gewoon veel hulp nodig denkt te hebben'. Je kunt schrijven, ligt er alleen nog aan of een eventuele uitgever dit te zijner tijd ook vindt.

Eerst ...schrijven... gewoon beginnen weer of doorgaan, want je hebt al een en ander 'op papier' staan.
Op papier is voor de ene persoon een 'must' en de ander is dankbaar voor het toetsenbord en vooral de 'backspace' - gummetje :)

Beste GrannyHelena, ga maar gewoon schrijven, waar je wilt en hoe je wilt. Het hoeft niet eens met het begin te zijn. Later kan je alles in logische chronologische volgorde zetten...
...en zodra je echt hulp nodig hebt, dan kun je misschien aan vrijwilligers denken. Het ligt er helemaal aan waarvoor je hulp zoekt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hier kan ik zeker wat mee.Dankjewel!
Het begin is gemaakt van het boek.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan!!