Kan ik tussentijds stoppen bij een rijschool?

Ik heb nu 4 lessen gehad bij een rijschool. Van het pakket van 1200 euro heb ik 400 betaald op dit moment. Ik voel mij niet meer prettig bij deze rijschool en zou graag over willen stappen naar een ander. Dit komt omdat mijn instructrice maar heel beperkt plaats heeft en ik hierdoor soms gewoon een week of 2 niet kan lessen. Daarnaast vind ik dat ik veel te weinig leer. Ik heb niets getekend maar uiteraard mondeling besproken dat ik voor het 1200 euro pakket ga.

Kan ik per direct stoppen en het bedrag dat nog niet gebruikt is van de 400 euro terug vragen? Of werkt dit niet zo.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (2)

Nee, zo werkt dat niet. Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Als je een overeenkomst hebt voor het totaalpakket kun je die niet zomaar opzeggen. Je kunt de overeenkomst in principe alleen ontbinden volgens de overeengekomen ontbindingsvoorwaarden of door aan te tonen dat de rijschool niet levert wat is afgesproken (bijvoorbeeld doordat de instructeur niet kundig is).

Ik adviseer een goed gesprek met de rijschool. Mogelijk kun je er onderling samen uitkomen door een andere instructeur of ontbinding met wederzijds goedvinden. Een rijschool zit niet te wachten op slechte recensies, dus misschien zijn ze heel schappelijk met terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien wel. Een gesprek met de rijschool hierover is aan te raden.

Levert een eenvoudig gesprek niets op, dan kan je je misschien beroepen op dwaling. Op deze website https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/koop-ongedaan-maken lees je daarover:

"Wanneer kan ik een koop ongedaan maken?

Heeft u iets gekocht, maar wilt u van de koop af? Dan is dat in sommige gevallen mogelijk.

(...)

De verkoper heeft onjuiste informatie verstrekt

Heeft de verkoper u geen, te weinig of onjuiste informatie gegeven, terwijl hij kon weten dat die informatie belangrijk voor u was bij het sluiten van de koop? En had u de overeenkomst niet gesloten als u vooraf de juiste informatie wel had gehad? Dan kunt u de koop misschien ongedaan maken vanwege 'dwaling'.

Op de website van ConsuWijzer https://www.consuwijzer.nl/thema/dwaling vindt u meer informatie over de vernietiging van een overeenkomst wegens dwaling met een voorbeeldbrief."

Je zou het feit dat er veel tijd tussen de verschillende lessen zit kunnen beschouwen als informatie die jij van tevoren niet hebt ontvangen.
Antoni