Is het juridisch gezien veroorloofd dat een VOschool een 5vwo leerling naar 5havo stuurt, na het eindigen met 7 onvoldoendes op eindrapport?

Mag de school dit doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Utrecht
6 jaar geleden
Ja. lees het schoolreglement er maar op na.
7 onvoldoendes is ongehoord slecht: met zo'n cijferlijst kom je nooit succesvol door het VWO. Scholen zijn er erg op bebrand (vanwege hun reputatie) om alleen kansrijke leerlingen naar het examenjaar te laten overgaan. En met 7 onvoldoende is blijven zitten en VWO5 nog een keer doen wellicht ook niet reeel haalbaar.
TurfGraver
6 jaar geleden
Zou de school moeten doen. Je wil tenslotte graag een keer een diploma...
Thecis
6 jaar geleden
@Utrecht
Ah, je kent de vraagsteller. Je kent kennelijk hun schoolreglement omdat je er naar verwijst.
Kennelijk weet je ook alle achtergronden van de vraagsteller omdat je dat volledig buiten beeld laat (er zelfs niet over begint).
Wellicht deze kennis er de volgende keer even bij vermelden dat je van al deze zaken op de hoogte bent. Dan weten we dat meteen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, veroorloven gaat over geld, niet over juridische zaken.
Computoon
6 jaar geleden
Het is trouwens "geoorloofd" ofwel "Mag het?". Ja. Ik vind de vraag overigens wat merkwaardig want ik zou bij dit aantal onvoldoendes geen andere oplossing kunnen bedenken dan "afstromen". Bij zoveel onvoldoendes is het schooltype te hoog gegrepen of heeft men door wat voor oorzaak dan ook te weinig aandacht aan school besteed of kunnen besteden. Het is een vorm van zelfbescherming van de leerling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vraag het me af. Ik heb geen ervaring met VO, maar wel met MBO/HBO. Daar verliezen scholen het vrijwel altijd als er bezwaar wordt aangetekend, zelfs als er duidelijke regels in reglementen staan. Je moet jezelf afvragen wat de reden is dat jij/iemand zoveel onvoldoendes heeft gehaald, maar als je denkt dat er goede redenen zijn waarom je op VWO niveau kunt blijven, dan kun je altijd bezwaar maken. Als je/iemand nog niet eerder is blijven zitten, dan zou het mogelijk moeten zijn om het jaar over te doen. Vooral als je met een goed plan komt om het jaar succesvol af te ronden. Als het gaat om een slechte houding naar leerkrachten toe, vaak spijbelen, er met de pet naar gooien. Dan zou ik daar ook eens goed naar kijken, want zo mis je een 'gunfactor' bij de school om je tegemoet te komen. Nu willen ze je/deze persoon liever lager inschalen, zodat de kans groter is dat er een goed examenresultaat is. Maar dat is niet het probleem van de individuele leerling. Dus altijd bezwaar maken.

Antwoorden (2)

De school mag dit doen als het in haar overgangsnormen staat en je van die normen hebt kunnen kennisnemen. Aanmelding bij een school betekent dat je een aantal rechten en plichten krijgt. Daar horen ook deze huisregels bij, die de school zelf kan bepalen.

De slaag-/zaknormen worden door de overheid bepaald. Maar de kans dat je het examenjaar gaat halen met 7 onvoldoendes is uitermate klein. Daarom zijn er scholen waar je niet "over gaat" als je in het voorlaatste jaar zou zijn gezakt volgens de slaag-/zaknormen.
Computoon
6 jaar geleden
Veel scholen laten je niet naar een examenjaar sturen als je het jaar niet haalt omdat je dan SE's kan hebben gemist (die ze in 4 HAVO hebben gemaakt, maar jij niet in 5VWO), maar het is wel mogelijk dus dan moet je echt naar de richtlijnen van je school gaan kijken.