kun je een boete voor het rijden zonder rijbewijs terug vinden op cjib.nl met inloggen digid?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij niet, je ziet de boete wel vlug genoeg verschijnen in de brievenbus, ze hebben er officieel 4 maanden de tijd voor en bij zware verkeers overtredingen 8 maanden, maar zolang doen ze er normaal gesproken nooit over, 240 euro voor het rijden zonder rijbewijs, hij wordt gehalveerd als je jonger dan 16 jaar bent en voor het niet bij je hebben van een rijbewijs staat 90 euro boete op. als je het niet eens bent met je proces kan je in hoger beroep gaan, wat inhoud dat je jou mening en jouw kant van het verhaal kan beargumenteren en de bekeuring dus nog niet hoeft te betalen, dit kan je gratis doen, maar is in de meeste gevallen verspilde moeite aangezien je de zaak toch bijna nooit wint
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een groot misverstand dat rijden zonder rijbewijs door jongeren onder de 16 jaar gehalveerd worden. Dat fabeltje is niet uit te roeien.
https://www.om.nl/onderwerpen/boetebase/?Zoe=K+072+a
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
zie 11de reactie onder de vraag
http://www.startpagina.nl/v/maatschappij/wetgeving/vraag/618312/boetes-gehad-gaan-betalen#c1991682
De feitcodes K 055 t/m K 072 zijn alleen van toepassing op bestuurders die gezien hun
leeftijd in het bezit kúnnen zijn van een Nederlands rijbewijs, maar het niet kunnen tonen op verzoek. Indien bestuurders gelet op hun leeftijd nog geen Nederlands rijbewijs kunnen bezitten, zijn de feitcodes K 072 a of cd van toepassing.
Feitcode K 072 a: altijd minimaal € 240,—.
Dit bedrag wordt niet gehalveerd, aangezien het iemand beneden de 16jaar altijd verboden is een bromfiets te besturen.

Antwoorden (2)

Heb je deze boete gekregen bij staandehouding op persoonlijke identiteit maar niet ontvangen omdat je geen vaste woon- of verblijfplaats hebt? Via het CJIB kun je met DigiD inloggen om je boetes voor lichtere verkeersovertredingen in te zien. Ik weet niet of rijden zonder rijbewijs in deze categorie valt, ook omdat er meerdere categorieën zijn voor het rijden zonder rijbewijs (niet kunnen tonen, niet meer geldig, nooit gehad, voor verkeerde voertuig, enz.)

Als boetes langere tijd niet worden betaald, bijvoorbeeld omdat de overtreder onvindbaar is, komen deze bij het Openbaar Ministerie terecht. Als je wordt aangehouden door de politie kunnen ze dan zien dat je nog een boete open hebt staan. Deze is dan waarschijnlijk flink opgelopen ondertussen. Het kan zijn dat je dan direct moet betalen of wordt aangehouden. Er is ook goed nieuws: het OM heeft in 2016 een derde van de openstaande boetes geseponeerd omdat de tijd ontbreekt om hier verder achteraan te zitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of u een boete voor het rijden zonder rijbewijs terug kunt vinden op cjib.nl geldt het volgende:
Als u een brief hebt gekregen, of nog denkt te krijgen, met de letter M dan gaat het om een lichte overtreding, meestal een verkeersovertreding. Deze boetes kunt u terugvinden door in te loggen op
https://www.cjib.nl/ik-wil-weten-wat-ik-moet-betalen
Log daarna in met DigiD en er verschijnt de pagina ‘Uw overzicht’ waarbij gemeld wordt of er op uw naam verkeersboetes open staan.
https://ediensten.minvenj.nl/cjib/dloket/?language=nl#!/beschikkingen
Ga naar boete zoeken. Als u niet ingelogd bent met de extra controle via sms, kunt u opnieuw inloggen via digid.nl en de sms-controle alsnog instellen.
De verkeersboetes aangaande rijden zonder (geldig)rijbewijs die u kunt zien via inloggen met DigiD en de extra sms-controle, zijn:
Rijbewijs verlopen, Rijbewijs niet meer goed te lezen, Rijbewijs wel in bezit maar niet kunnen tonen en rijden terwijl Rijbewijs is ingevorderd/ingenomen ingevolge de wet Mulder. Dus alleen de boetes waarvoor de overtreder het formulier met de hoofdletter M kan krijgen.

Als men rijdt zonder rijbewijs omdat het rijbewijs is ingevorderd/ingenomen op grond van de wegenverkeerswet of als men helemaal niet in het bezit is van het vereiste rijbewijs is er sprake van een misdrijf. Daar kunnen hogere straffen voor gegeven worden alleen een boete. Deze overtredingen worden niet vermeld op cjib.nl omdat zij onder het strafrecht vallen.