Waaraan moet je voldoen om een hypotheek te krijgen?

Ik ben nu 25 en over 3 maanden ben ik hbo elektrotechnisch ingenieur met een vaste baan met een goed startloon. Mijn zus maakte me bang dat ik al 40k eigen inleg moet hebben, maar volgens anderen is dat een broodje aap. Natuurlijk leren ze dit niet op de middelbare school.

Ik wil/moet na die 3 maanden ZSM het huis verlaten. En het liefst heb ik dan een koopwoning omdat ik bij huren het beeld heb dat ik 7 briefjes van €100,- elke maand door de plee spoel ;)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik had geen 40k eigen inleg, en heb gewoon hypotheek gekregen
Amadea
6 jaar geleden
Waar jij had vermoedelijk al wel meerdere jaren een vast inkomen, Ritsuka?
Ritsuka
6 jaar geleden
Vast contract had ik net een jaar of zo.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet een gedeelte eigen geld hebben je mag niet meer alles mee financieren bij de bank maar een hypotheek adviseur kan je daar mee helpen
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopwoning/inhoud/hypotheek je moet ook betalen voor de overdracht dus bij de koopprijs komen nog wel wat extra kosten.
Utrecht
6 jaar geleden
Je kan/mag niet meer alles met een hypotheek financieren. Dus je zal een zeker deel zelf moeten betalen.
25 en als student nog nooit op kamers gewoond?
Misschien dan toch eerst beginnen met huren.
Hypotheekrente betalen voelt redelijk hetzelfde als huur betalen (als in: door de plee spoelen).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@utrecht, het nadeel van huren is dat het dan tot eeuwig duurt om je eigen vermogen op te bouwen als dat nodig is. En nee, ik heb nooit op kamers gewoond omdat mn school in mn stad was. Wat voor voordeel heb ik om eerst te huren?
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/nieuws/maximale-hypotheek-in-2017
anneliez
6 jaar geleden
voordeel van eerst huren is dat je voor je gevoel niet vast zit aan dat huis als je een van de volgende jaren misschien ergens anders een veel leukere/ betere baan kunt krijgen
MarBet
6 jaar geleden
Volgens mij moet je uitgaan van 10 procent van de koopprijs dat je nodig hebt om te financieren. Maar hangt van aantal dingen af: moet je bijvoorbeeld nog een volledige inboedel kopen, heb je natuurlijk meer kosten dan wanneer je al veel hebt.
En als je vaste baan hebt, moet hypotheek geen probleem zijn.

Het beste antwoord

Geld uitlenen is voor een hypotheekverstrekker een risico. Een hypotheekverstrekker wil daarom graag zekerheden inbouwen. In theorie kun je 101% van de koopsom lenen, maar in de praktijk ziet een hypotheekverstrekker liever een deel eigen geld, zodat jij zelf ook risico loopt. Daarnaast wil een hypotheekverstrekker graag mensen met een stabiel inkomen zoals een vaste aanstelling. Dat zijn niet altijd keiharde eisen; als jij met een goed verhaal komt, dan valt daar allemaal best enigszins over te onderhandelen.

Als pas afgestudeerde krijg je echter waarschijnlijk geen vaste aanstelling en heb je nog geen track record van een stabiel inkomen. Daarnaast moet je geld voor de ongeveer 10% kosten koper zelf op tafel leggen; dat geld ben je meteen kwijt. Daarna heb je nog kosten om het huis te stofferen en meubileren. Al met al heb je dan toch een hoop geld nodig. Dat is niet alleen een risico voor de hypotheekverstrekker, maar ook voor jou.

Huren is niet perse geld weggooien. Als je het zo bekijkt gooi je met kopen ook een hoop geld weg: kosten koper, rentelasten, WOZ belasting... Mensen in jouw levensfase raad ik aan om te gaan huren. Dan kun je jezelf rustig oriënteren op een definitieve vestigingsplaats en een goede woning die de investering waard is. Halsoverkop een huis kopen is financieel gezien het meest onverstandige dat je mijns inziens zou kunnen doen.