Is er een mogelijkheid om anoniem een melding te maken van verwaarlozing van huisdieren?

De detailles van wie, hoe en wat doen niet ter zake.
In een 1 kamer appartement bij mijn vriendin in het blok zijn elke dag uren lang 2 honden alleen thuis. Ze blaffen bijna constant. Ze slaan op alles maar ook echt alles aan. In mijn optiek doen ze dat niet omdat ze zo gelukkig zijn. Omdat het een buurt is waar eventuele represailles kunnen komen na zo een melding kan het alleen anoniem.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
18.2K

Antwoorden (3)

Meld het bij de (milieu)politie en indien je aangeeft dat je niet wilt dat jouw naam bekend wordt zullen zij dit ook niet aan vermelden.
Ik heb het ook gehad toen ik ooit in een flat woonde. Op het eind van de galerij woonden ook 2 honden die de hele dag en ook 's avonds bleven blaffen.
Iemand heeft dit gemeld en na enige tijd was het ineens stil.
Toen ik de eigenaar eens erop aansprak waar zijn honden waren gebleven, zei hij dat hij ze weg had moeten doen en dat de politie, die aan zijn deur kwam, niet wilde zeggen wie dit gemeld had. "Dit kunnen wij u niet meedelen" was hun antwoord.

Ik denk zelfs dat ze dit toch al niet gauw zullen zeggen, om moeilijkheden te voorkomen en zeker als ze de buurt kennen en weten hoe de mensen daar kunnen reageren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een melding van overlast is nog geen aangifte en de naam is dan niet van belang. Je kunt ook niet zomaar beweren dat de honden verwaarloosd worden, het kan ook in het karakter van de beesten zitten dat ze slecht alleen kunnen zijn of erg waaks zijn.
De man over wie ik het had, was gek op zijn beesten en ging er ook vaak lang mee lopen. Alleen als hij er niet was gingen ze tekeer. Maakt ook niet uit.....het gaat om de overlast van het blaffen die de leefomgeving verstoort.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is daar een beetje hetzelfde idee. Ze zien er niet mager uit of slecht verzorgt. Ze zijn wel bijna dagelijk 6 tot 8 uur alleen thuis en in een kleine 1 kamer woning.
Al zegt die vriendin wel dat ze niet lang/veel worden uitgelaten maar ik zei al dat ze dat niet kan weten want zij werkt ook full time.
Het is gewoon zielig dat ze zo blaffen, in mijn ogen zijn ze dan steeds op hun hoede en niet op hun gemak. Gelukkig zijn ze zeker niet.
Vermoedens van dierenleed kun je melden via het landelijk meldnummer 144, 24 uur per dag bereikbaar tegen lokaal tarief. Het meldnummer is ondergebracht bij de Landelijke Eenheid (van de Nationale Politie). Anonieme meldingen worden niet in behandeling genomen, maar als melder krijg je de garantie dat er zorgvuldig en conform de Wet bescherming persoonsgegevens met je gegevens wordt omgesprongen.

Er is ook een meldformulier dierenmishandeling (zie link).

Je kunt voor informatie ook contact opnemen met het Landelijk nummer Dierenambulances & Dierenhulp Diensten, 0900-0245. Mogelijk verwijzen zij alsnog door naar 144.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoelen ze met : garantie dat er zorvuldig word omgegaan met jou gegevens? Wat doen ze dan precies met mijn gegegens? Kan de eigenaar van de honden er ooit achter komen? Gaan mijn gegegens in een dossier en kan het "per ongeluk" toch openbaar komen? Gaan ze bij mij of die vriendin langs en aanbellen? Dan valt het ook gelijk op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoewel dit landelijke meldnummer 144 er gelukkig is, zou ik in dit geval ook liever een 'burengerucht-lawaai-overlast' melding bij de reguliere politie aanhangig maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Manonnetje3 de gegevens van de melder worden in principe niet doorgegeven of openbaar gemaakt. Het kan echter gebeuren dat door een menselijk fout je identiteit toch bekend raakt, doordat iemand zich verspreekt of het per ongeluk vermeld.
Rieneke1
7 jaar geleden
Nick, de dierenambulance kan helemaal niets met zo'n melding, je zal echt bij de (dieren)politie moeten zijn.
een jankende/blaffende hond die alleen is is zeer waarschijnlijk geen dierenleed. als een hond de leider van de roedel mist is zijn aangeboren gedrag om te gaan janken/blaffen. dat betekent: ik ben hier. je moet deze kant op.
anoniem aangifte is een optie die het overwegen waard kan zijn.