Kan een fietser een boete krijgen?

Kan een fietser een boete krijgen als die geen voorrang van rechts aan een auto heeft gegeven? Als de fietser niet is staande gehouden, kan die dan alsnog een boete krijgen? Want hoe weten ze dan wie je bent?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TurfGraver
7 jaar geleden
Nee. Dan zal de persoon staande gehouden moeten worden (een fiets heeft geen kenteken).

Antwoorden (2)

Ja, als je als fietser geen voorrang verleent aan verkeer dat van rechts komt, krijg je een boete van € 85,-.
Maar als je niet staande gehouden wordt, gebeurt er niets (Je kunt dan niet geïdentificeerd worden).
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar het kan toch zijn dat de wijkagent jou herkent ofzo?
SimonV
7 jaar geleden
Ik denk niet dat de wijkagent een opsporingsbevel laat uitgaan als hij je herkent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Boetes aan fietsers die geen voorrang verlenen, worden ' ter plaatse en ter plekke uitgeschreven' Niet achteraf door een wijkagent of zo omdat deze denkt iemand te herkennen.
Ter plekke betrapt worden levert een bekeuring op natuurlijk, maar als het niet een heterdaadje is, lijkt het onmogelijk om achteraf als fietser te beboeten.

Tenzij je natuurlijk gefilmd wordt en herkenbaar bent. Op steeds meer punten in de samenleving worden camera's opgehangen, ter voorkoming van problemen, beveiliging en soms is dit heel effectief.

Het kan dus wel, ook achteraf.

Toegevoegd na 2 minuten:
Camera's worden ook in winkelcentra gebruikt, in woonwijken en bij pinautomaten (gea's).

Toegevoegd na 12 minuten:
Cameratoezicht op openbare plaatsen
De overheid mag alleen gebruik maken van cameratoezicht voor:

-de handhaving van de openbare orde;
-de verkeersveiligheid;
-de opsporing van criminaliteit.