waarom spreekt iedereen een anderen taal en niet gewoon 1 taal?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.8K
fremar
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/288358/wereld-verschillende-talen-spreekt-iedereen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Haha

Het beste antwoord

Bijna alle talen die nu nog bestaan komen van maar een paar basistalen, die bestonden tienduizenden jaren geleden. Als een volk met een taal een gebied overheerste ging men die taal spreken. Maar een volk dat een taal spreekt behoudt die taal slecht als de mensen binnen dat volk steeds verder van elkaar vandaan wonen en elkaar niet spreken (of schrijven). Zo zijn er van een stam wel tientallen onderstammen en uiteindelijke talen ontstaan, het verklaart ook heel goed dat landen/talen die geografisch dichtbij elkaar liggen ook weinig van elkaar verschillen, denk aan Engels, Nederlands en Duits en de Scandinavische talen (behalve Fins). Dat zijn allemaal Germaanse talen. En die stammen weer af van de https://nl.wikipedia.org/wiki/Indo-Europese_talen

Dat is in een notendop hoe het gegroeid is. Wel nu, je kan mensen/landen niet (makkelijk) dwingen om nu een andere taal te leren. Dus dat is de reden waarom het nog steeds zo is.

Overigens spreekt men in veel landen Engels, Spaans, Portugees en zelfs Nederlands vanwege kolonisatie. Dat is een relatief nieuw verschijnsel (vanaf de zeevaart), hoewel vergelijkbaar met het overheersen door oorlog van aangrenzend gebied naar aangrenzend gebied.

Een mogelijkheid voor 1 taal zou kunnen zijn werelddominatie door een dictatuur die geen andere talen duldt, bijvoorbeeld China die iedereen dwingt Chinees te leren (Rusland heeft dat geprobeerd tijdens de Sovjettijd). Of een veel geleidelijkere weg zoals Engels dat nu doet door als handels- en techtaal makkelijke communicatie bevordert.

Toegevoegd na 7 minuten:
waarom spreekt iedereen een anderen taal en niet gewoon 1 taal

Omdat mensen snel een afwijkend dialect gingen/gaan spreken als ze geïsoleerd van elkaar leven. Dus zelfs als er maar 1 vooroudertaal zou zijn, zou men nog binnen de kortste keren (duizenden jaren) weer een reeks talen hebben waarvan de sprekers elkaar slecht kunnen verstaan.

Zonder Duitse les is het lastig je verstaanbaar te maken in Duitsland, maar het lukt toch wel een beetje, in Italië is het al een heel stuk moeilijker en in Litouwen/Finland/Turkije kom je al nergens meer behalve een paar woorden die vrij internationaal zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Bijbelse verklaring is te vinden over het verhaal van Babel
Toen er eenmaal verschillende talen waren, op welke manier dan ook, is het logisch dat mensen met dezelfde taal bij elkaar gaan wonen en dit door hebben gegeven aan de volgende generaties. Doordat dit het geval is zal dit niet zo snel veranderen. Er zijn duizenden talen en om dan 1 hoofdtaal voor iedereen aan te nemen is lastig uitvoerbaar
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fremar
7 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/vraag/288358/wereld-verschillende-talen-spreekt-iedereen
Inekez1
7 jaar geleden
"Toen er eenmaal verschillende talen waren, ... , is het logisch dat mensen met dezelfde taal bij elkaar gaan wonen" Alsof eerst de verschillende talen er waren bij allerlei individuele mensen en ze daarna bij anderen met dezelfde taal gingen wonen. Andersom is logischer: mensen die bij elkaar in de buurt woonden gingen met elkaar communiceren en ontwikkelden zo hun eigen taal.
gvrox
7 jaar geleden
De wetenschap heeft die uitleg inmiddels achterhaald, @butterfly28
Poet
7 jaar geleden
Een sprookjesboek is geen serieuze bron
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De bijbel staat vol met symbolische verhalen, dit is geen serieuze wetenschappelijke bron.
De meeste talen stemmen af van een gemeenschappelijke taal zou stemt het Nederlands af van het indo-Europees dat later werd onderverdeeld in satem en kenTum talen Die elk ook weer onderverdeeld zijn in verschillende categorieën zoals hier boven al werd vermeld zijn verschillende volkeren Door de jaren heen verhuisd waar Door er nieuwe talen onstaan zou lijken het frans, Italiaans en Latijns sterk opelkaar maar worden ze in andere regio's gesproken verder bestaat er een taal die men heeft uitgevonden die iedereen zou kunnen spreken maar die sloeg niet aan omdat er geen cultuur rond was wat ook een belangrijke rol speelt ....er zijn dus verschillende oorzaken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou Longbuttom, dat kan k je wel vertellen: heel heel héél vroeger in de tijd van de bijbel, t oude testament, waren de mensen nog niet zo slim en intelligent als nu; ze wilden net zo hoog en machtig als God zijn waardoor ze n zo hoog mogelijke toren hebben gebouwd om ook zo te worden... Dat natuurlijk niet kon. Dus werden ze gestraft door God en ontstonden 3 talen, waaronder die dat Jezus sprak (en word nu nog door hele sommige mensen gesproken). En zo is dat doorgegaan tot r allemaal rijken enz ontstonden; waaronder, als we ff naar Nederland kijken, t Germaanse-Rijk. Maar r waren wel wat oorlogen op d wereld toen die tijd, waaronder die met Karel De Grote, dat heel Nederland in beslag nam, op provincie Friesland na. En toen viel Nederland onder t Romijnse-Rijk ipv t Germaanse. En zo zijn r... Bij ons dan... Allemaal dialecten ontstaan (en zo ook wel bij andere continenten etc). En toen zijn r na die tijd, ook ong op die manier, allemaal landen ontstaan, en die hebben zo n algemene taal voor t land zelf gecreëerd. En zo hebben wij dus (sinds na de oorlog met Frankrijk waardoor ook België en Luxemburg zijn ontstaan) ABN; Algemeen Beschaaft Nederlands. En zo hebben ong op die manier andere landen dat ook gekregen... Als je bijv kijkt naar t rijk van t Hindoeïsme... Dus over de HELE wereld dus. En zo t antwoord op u vraag.
7 jaar geleden
Siri1995
7 jaar geleden
En als je t antwoord niet goed vind, mag je gerust zeggen hoezo je t r niet mee eens bent. Mag allemaal van mij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- Ik ben onder de indruk van uw verklaring, maar denk toch dat het niet klopt.
http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=271,279
Bij de Babylonische spraakverwarring verstond niemand elkaar meer. Dat moeten dus plotseling wel honderden verschillende talen geweest zijn.