Hoe kan je het best stoppen met werken?

Ik ben 16 jaar en ik werk nu ongeveer 4 maanden. Ik zou het liefst willen stoppen met werken omdat ik het te druk vind met school. Ik vind het heel vervelend en eng om te zeggen, omdat er veel tijd en moeite in mij is gestoken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Allereerst is het soort contract van belang: als je een contract hebt voor bepaalde tijd - met een vooraf afgesproken einddatum - kun je dat in principe niet tussentijds opzeggen. Als je een contract hebt voor onbepaalde tijd, is er vaak een opzegtermijn van één maand die dan vaak ingaat op de eerste van de volgende maand. Dus als je nu (begin oktober) zou opzeggen, dan gaat de opzegtermijn in per 1 november en kun je per 1 december stoppen.

Dat er in jou is geïnvesteerd is vervelend, maar ook gewoon een feit des levens: je bent echt niet de eerste die zich verkijkt op het werk, bij wie omstandigheden wijzigen of die ander werk vindt. Zeg gewoon tegen je baas wat je hier ook zegt: geef aan dat het niet ligt aan het werk en dat je het echt jammer vindt, maar dat het gewoon niet meer gaat. Als je je baas nog extra tegemoet wilt komen, kun je eventueel aanbieden om wat langer te blijven werken ná je opzegtermijn wanneer hij of zij nog geen vervanging voor je heeft gevonden, of je kunt - afhankelijk van het soort werk - aanbieden om als invaller beschikbaar te blijven. Dit hóeft allemaal niet, maar aangezien je het zo sneu vindt voor je baas, kun je het overwegen.

Zoals ik al schreef, zit het bij een contract voor bepaalde tijd anders in elkaar. Daarbij geldt dat de overeenkomst eindigt aan het einde van de afgesproken periode en je hebt daarbij niet het recht om tussentijds op te zeggen. In de praktijk is dat echter vaak wél mogelijk, omdat een werkgever weinig heeft aan een werknemer die niet meer gemotiveerd is. Maar het maakt natuurlijk uit in hoe je je baas benadert. In het ene geval (contract voor onbepaalde tijd) maak je gebruik van je recht om op te zeggen en in het andere geval (contract voor bepaalde tijd) vraag je om een gunst. Als er veel geld is gestoken in bijvoorbeeld een interne opleiding, dan kán het bij een contract voor bepaalde tijd zijn dat je hier een deel van moet terugbetalen. Als dat zo is, staat dat in je contract. Maar ook bij zo'n contract geldt dat als het echt niet meer lukt en je niet op een andere manier (door andere bezigheden te verminderen bijvoorbeeld) je probleem kunt oplossen, je weinig anders kunt doen dan gewoon je baas vragen of je hem even kunt spreken, en je situatie uitleggen. Probeer samen tot een oplossing te komen, daar heb je uiteindelijk allebei belang bij.

In alle gevallen is het goed om naast een gesprek dat je aangaat met je baas of direct leidinggevende, je contract ook schriftelijk op te zeggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! Mijn halfjaarcontract loopt begin december af. Kan ik dan het beste nu al aangeven dat ik geen contractverlenging wil of ter zijne tijd dat aangeven?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wilt dus je contract niet opzeggen, begrijp ik dat goed? Dan is er natuurlijk geen enkel probleem Je contract loopt gewoon af begin december. Of je überhaupt verlenging zou krijgen, weet je nog niet. Als je dat krijgt aangeboden, bedank je gewoon vriendelijk en zeg je dat je het te druk krijgt. Of je geeft inderdaad nu al aan dat als ze je eventueel overwegen verlenging aan te bieden, je daar geen gebruik van zult maken dus dat ze zich beter op iemand anders kunnen concentreren.