Is het niet enorm krom dat je ervoor kan kiezen, wel een orgaan te ontvangen terwijl je aangeeft geen orgaandonor te willen zijn?

Zijn er mensen voor dat systeem, (niet dat ze het zo zouden spelen, maar principieel voor) dat dat nu zo is, of is het omdat het wetgevend niet te realiseren is? Ik kan hier namelijk niet bij.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Geldt natuurlijk ook voor mensen die bloed zouden kunnen doneren, maar dat niet doen. Maar wel bloed ontvangen in geval van nood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is allemaal spiegies. Men hoopt met die optie de mensen die aanvankelijk geen donor wilden zijn toch over te halen om het wèl te worden!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SimonV Niet echt, ik bedoel ik doneer geen bloed, niet omdat ik daar tegen ben, maar meer omdat ik er nooit over na heb gedacht. Als het nou zo is dat je @random gekozen zou kunnen worden om bloeddonor te worden (met een opt-out voor mensen die dat per se niet willen) dan pas zou de situatie enigszins vergelijkbaar zijn. Of dat je bij een ziekenhuisbezoek altijd even gevraagd wordt ofzo. Dat is een compleet andere situatie dan mensen die zeggen: "ik wil geen donor zijn (opt out), maar die wel als het zou voorkomen een orgaan zouden kunnen ontvangen. @ff
Denk je niet dat als je het juist andersom stelt je niet veel meer donoren zou krijgen? Nu moet dus een opt-outer eerst zelf ontvanger worden en dan zich pas realiseren, "oh misschien wel handig als ik dan toch maar opt-in"? Of "Zou wel lullig zijn als ik opt-out blijf". Stel het eens voor met ww. Je hoeft geen sociale lasten belasting te betalen over je loon als je dat niet wil, maar je ontvangt wel ww, van alle mensen die dat wel doen als je wil en daarna kan je nog steeds kiezen niet bij te dragen aan die ww. Dat is toch het faciliteren van de ultieme dickmove?! Wie zou dat systeem supporten?
Amadea
7 jaar geleden
Nieuwsbericht van vandaag: "Veel donorregistraties ingetrokken.
Sinds de Kamer eergisteren een nieuwe donorwet aannam, hebben duizenden mensen hun toestemming ingetrokken. Ook hebben bijna 19.000 mensen vastgelegd dat hun organen na hun dood niét voor donatie mogen worden gebruikt, blijkt uit cijfers van het ministerie van VWS.
Nieuw in de wet is dat iedereen die niets over donatie heeft vastgelegd, automatisch orgaandonor is. Veel mensen vinden dat de overheid daar niet over mag beslissen.
Eergisteren en gisteren kwamen er bij het register 19.000 weigeringen binnen en 9000 mensen veranderden hun codicil. Ongeveer de helft haakte af". Dus ze bereiken er het tegengestelde mee!
ronron1212
7 jaar geleden
@Amadea er zijn er anders wel heel veel bijgekomen die nu donor zijn en het nooit geweest zijn. Dus die paar er af is minimaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De wet is nog niet door de 1e kamer en zou daar om meerdere redenen kunnen stranden. Voorlopig kost het dus donoren. Zeker als de wet er niet doorheen komt.

Antwoorden (2)

Ja, dat is best wel een dingetje.
Zelf heb ik er geen moeite mee als ik iets krijg maar gratis weggeven is andere koek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ergens snap ik de gedachte "niet willen doneren=niet ontvangen" wel, maar hoe ver wil je dat principe doorvoeren?

De vergelijking met bloed geven is al gemaakt: stel dat dit wat wijze van registratie betreft vergelijkbaar zou zijn, wat dan? Ik geef geen bloed, deels omdat ik niet altijd aan de voorwaarden voldoe, deels omdat ik zelf niet gezond ben en bekend 'moeilijke aders' heb. Stel dat ik die laatste zaken niet laat meewegen, hoe zit het dan met die voorwaarden? Ik zweef rondom het minimale gewicht, en ook als ik er een tijdje boven zit is mijn HB meestal te laag om te mogen geven. Mag ik dan wel bloed ontvangen als ik het nodig heb, of had ik dan maar gewoon beter mijn best moeten doen door meer te eten en supplementen te slikken zodat ik wél had mogen geven?

Als je tijdens je zwangerschap niet hebt meegedaan aan moeders voor moeders, mag je dan wel gebruik maken van medicatie als je opnieuw zwanger wilt worden maar dat niet lukt? Als je niet doneert aan het KWF, mag je dan wel behandeld worden voor kanker als je dat krijgt? Als je je leven lang altijd gezond was en je weinig hebt bijgedragen aan de zorg omdat je jarenlang alleen een basisverzekering met hoog eigen risico had, mag je dan nog gebruik maken van een aanvullende verzekering als je wél iets krijgt? Als je nooit vrijwilligerswerk deed, mag je dan wel een beroep doen op vrijwilligers als je oud bent en je huishoudelijke hulp wordt stopgezet?

En hoe ga je het controleren? Hoe weet je zo zeker dat iemand die een ziekte heeft die hem ongeschikt maakt als donor geen bezwaar heeft gemaakt omdat hij geen bezwaar heeft, of omdat hij weet dat zijn organen toch niet gebruikt gaan worden? En iemand die zich registreert/zijn bezwaar intrekt nadat hij heeft gehoord zélf een orgaan nodig te hebben, mag die op de wachtlijst, of is hij daar te egoïstisch voor? En iemand die geen bezwaar maakt, maar bekend staat als een enorme klootzak?

Ik vind een orgaan krijgen een gunst, geen recht. Daar moeten niet al teveel (al dan niet dubieuze) 'incentives' rondom bestaan. Mensen moeten in vrijheid kunnen beslissen of ze iets dat zó privé is als een deel van je eigen lichaam afstaan - al IS dat ná je dood - wel of niet willen. Geld betalen voor doneren bij het leven wordt in onze maatschappij gewoonlijk onethisch gevonden (m.u.v. onkosten), en ik denk dat we ook op moeten passen met andere 'tegenprestaties'.

En mocht je dáár geen bezwaar tegen hebben, dan is daar nog de praktische (on)uitvoerbaarheid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Met dit ingediende
Voorstel van wet van het lid Pia Dijkstra tot wijziging van de Wet op de orgaandonatie in verband met het opnemen van een actief donorregistratiesysteem
gaat de Nederlandse wetgeving zich op een hellend vlak bevinden.
Onderschat de kracht van de donor-marketing niet, precies zoals er nu ook al een euthanasie-marketing is via celebrity endorsement
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je die twee koppelt aan elkaar, wordt het trouwens héél eng(!) Ik snap niet hoe een partij die het steeds heeft over 'zelfbeschikkingsrecht' met dit gedrocht kon komen. Bij geboorte zijn je organen van de maatschappij, tenzij je bezwaar maakt. En hoe zit het eigenlijk met kinderen? Wat als je nog geen tijd hebt gehad om bezwaar te maken voor je baby? Dat geldt dan voor alle kindjes op de neonatologie, want hun ouders zitten dag en nacht in het ziekenhuis of reizen dagelijks op en neer, en zijn veel te druk met zorgen over hun kindje. Bij online bestellingen is het niet eens toegestaan dat een hokje met 'mijn mailadres mag gebruikt worden voor het sturen van aanbiedingen' standaard staat aangevinkt omdat we dat 'misleidend' vinden, maar met een onderwerp zó gevoelig en intiem als wat er met onze organen gebeurt na onze dood, heiligt het doel ineens de middelen? Bizar! En dat staat trouwens los van mijn mening over orgaandonatie an sich. Nou ja, behalve dan mijn mening dat het een precair onderwerp is waar we heel zuiver mee om moeten gaan en waarbij elke vorm van dwang of zelfs schijnbare dwang vermeden moet worden. Dat 'voor wat, hoort wat'- principe, dat vind ik ook gevaarlijk. Want waar is het wezenlijke verschil met -bijvoorbeeld- het onthouden van zorg aan ernstig gehandicapten die 'nog nooit iets hebben bijgedragen' aan de maatschappij? Ik erger me er aan in de discussie hierover dat mensen die geen donor willen zijn vaak worden weggezet als egoïst, in het kader van deze vraag dan een egoïst die zelf dan ook geen donororgaan 'verdient'. Waar is dan het 'vrijmoedig geven', als je alleen wilt geven aan mensen die óók donor zijn? Ik kan ook wel zeggen dat ik wil dat mijn organen alleen gaan naar iemand die echt iets zinvols doet, zoals een arts die tijd doneert aan projecten in ontwikkelingslanden, of iemand die werkt met kinderen in achterstandswijken. Niet naar een boekhouder of een autoverkoper hoor, en zeker gaan politicus. Moet dat dan ook kunnen? Donor zijn moet écht een vrije keuze zijn, iets wat iemand zélf wil. Als iemand dat niet wil, om wát voor reden dan ook, dan is dat zijn of haar goed recht. Daar heeft de overheid niets mee te maken. En er zijn trouwens genoeg alternatieven om ervoor te zorgen dat meer mensen hun keuze laten registreren. En dan moet het niet de overheid zijn die pleit voor donorschap, dat mogen patiëntenorganisaties en zorgverleners doen. De overheid moet slechts wijzen op het belang van registratie van de KEUZE.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
M.i. is het nog maar de vraag of de nu aangenomen wet wel grondwettelijk is. Godzijdank (en dat bedoel ik letterlijk) hebben we de eerste kamer nog. Laten we hopen dat de senatoren wijzer zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je pakt steeds een vreemde invalshoek. Als je iets niet kan donoren vanwege medische redenen, dan zeg je dan doe je een opt-in. Je zegt dan ik wil geven. Dat je niet kan geven is een afweging die medici maken, daardoor val je niet af voor ontvangst. Dan kom je aanzetten met een aantal voorbeelden die geen steek houden, omdat het geen afgedwongen keuzes zijn, zoals het donorschap dat straks wel is. Je kiest straks ontzettend bewust "Nee"(als je dat kiest) en als je dan ooit orgaanontvanger bent kan je daarnaast ook heel bewust voor ja ik ontvang kiezen.

"Als je tijdens je zwangerschap niet hebt meegedaan aan moeders voor moeders" Nooit van gehoord, dus een totaal irrelavant argument. Echter als dit een verplichte keuze wordt voor vrouwen dan lijkt me ook, opt-out=ook niet ontvangen. Waarom wel? Dan het argument over verzekeringen welke ik totaal niet snap, je neemt een verzekering en draagt bij en ontvangt dekking zolang de polis dit voorschrijft. Ik kan ook niet bij een verzekering aankloppen voor dekking als ik niet verzekerd ben. Als je niet doneert aan het KWF, mag je dan wel behandeld worden voor kanker als je dat krijgt? Natuurlijk, weer zo'n onjuist vergelijk. Geld doneren is nou echt iets wat mensen soms niet kunnen. Opt-innen voor orgaandonatie kan altijd. "Want waar is het wezenlijke verschil met -bijvoorbeeld- het onthouden van zorg aan ernstig gehandicapten die ‘nog nooit iets hebben bijgedragen’ aan de maatschappij?" Uitermate duidelijk verschil. Ernstig gehandicapten kunnen vaak niet bijdragen, iedereen kan opt-innen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Ik kan ook wel zeggen dat ik wil dat mijn organen alleen gaan naar iemand die echt iets zinvols doet, zoals een arts die tijd doneert aan projecten in ontwikkelingslanden, of iemand die werkt met kinderen in achterstandswijken. Niet naar een boekhouder of een autoverkoper hoor, en zeker gaan politicus. Moet dat dan ook kunnen?" Nee, dat zou de hele boel enorm tegenwerken. Enorm bizar voorstel in het geheel, en ontzettend onpraktisch. "Ik erger me er aan in de discussie hierover dat mensen die geen donor willen zijn vaak worden weggezet als egoïst, in het kader van deze vraag dan een egoïst die zelf dan ook geen donororgaan ‘verdient’. Waar is dan het ‘vrijmoedig geven’, als je alleen wilt geven aan mensen die óók donor zijn?" In mijn ogen zijn ze dat ook, ik snap niet waarom je iemand niet als een egoïst kan zien als deze bewust de keuze ik WIL niet geven, maar met ontvangen heb ik geen probleem. Hoe ben je dan geen egoïst? Dus ik heb het over willen, niet over kunnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"En hoe ga je het controleren? Hoe weet je zo zeker dat iemand die een ziekte heeft die hem ongeschikt maakt als donor geen bezwaar heeft gemaakt omdat hij geen bezwaar heeft, of omdat hij weet dat zijn organen toch niet gebruikt gaan worden?" Op zo'n enorme uitzondering kan je niet een regel baseren. "En iemand die zich registreert/zijn bezwaar intrekt nadat hij heeft gehoord zélf een orgaan nodig te hebben, mag die op de wachtlijst, of is hij daar te egoïstisch voor?" Er zelfs nog een mooiere. Je staat opt out. Zodra je hoort een orgaan nodig te hebben, opt je in, en zodra je het orgaan hebt opt je weer vrolijk out. Nou dat hoeft dus niet eens met het huidige systeem, je kan vrolijk opt-out blijven staan terwijl je ontvangt. In mijn ogen is en blijft dat krom. "En iemand die geen bezwaar maakt, maar bekend staat als een enorme klootzak?" Die snap ik niet. Het gaat er niet om dat je aan kan tonen dat iemand een klootzak of egoïst is, het gaat erom dat met de huidige situatie je nu een enorme dickmove kan maken. Dat lijkt me een soort gegeven, ik vind het bijzonder dat iemand dat anders kan zien. In mijn ogen is het gewoon een dikke middelvinger. Opt-out en wel ontvangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En iemand die zich registreert/zijn bezwaar intrekt nadat hij heeft gehoord zélf een orgaan nodig te hebben, mag die op de wachtlijst, of is hij daar te egoïstisch voor? Eh ja, ik zou zeggen van wel, wat vind jij dan van die persoon? Dat is toch de ultieme vorm van, oh nu komt het MIJ goed uit om van mening te veranderen, dus doe ik het. Ik heb het dus over het aankomende systeem, niet over het huidige waarbij je bijvoorbeeld uit luiigheid/onverschilligheid/niet kunnen kiezen nog geen keuze hebt maakt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"En hoe zit het eigenlijk met kinderen?" Ouders beslissen altijd tot volwassenheid, kinderen kunnen wel al een keuze maken als ze willen.