Waarom hanteren sommige winkels zo'n lange retour/ruil periode?

Voor sommige artikelen (ook kleding) kun je na 2 maanden nog retourneren of ruilen. Nu is dat natuurlijk wel makkelijk dat je er de tijd voor kunt nemen en zal dat wel een klantvriendelijk gebaar zijn.

Maar vanuit welk oogpunt lijkt het goed om meerdere weken nodig te hebben om iets te ondervinden. Waarom zijn winkels soms zo 'vrijgevig'?

7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn zelfs (bedrijfs) winkels waar er geen termijn is. Een voorwaarde is dan bijvoorbeeld dat het nog in het assortiment zit. Service, maar misschien ook "van uitstel komt afstel".

Antwoorden (2)

Even vanuit eigen ervaring : niet alle klanten van een winkel wonen vlak in de buurt of komen dagelijks in de binnenstad. En niet iedereen doet inkopen in zijn directe omgeving, of kan als er iets mis is met een aankoop dezelfde dag of week weer terug. Nog even los van het feit dat niet iedereen daar TIJD voor heeft.

Ik heb in verschillende kledingzaken gewerkt waar je na langere tijd (1-2 maanden) nog dingen kon omruilen, mits nieuw en ongedragen met kaartjes of als er wat mis mee was. De meeste mensen komen inderdaad al binnen een week, maar een enkele klant heeft echt wat langer "nodig" dan dat.

Zo hadden we bij een vrij deftige herenmodezaak indertijd vaste klanten die twee keer per jaar nieuwe broeken en jasjes voor hun man (!) kwamen uitzoeken, die thuis gepast moesten worden als het meneer uitkwam, en soms na vier weken alsnog omgeruild of teruggebracht werden. Dat was natuurlijk nog niet in de tijd van acht collecties per jaar, maar er zullen nog steeds winkels zijn die die service leveren, al wordt er weinig gebruik van gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja,dat was echt en stukje klantenservice / klantenbinding.

(Net als het systeem van vier broeken meenemen, thuis passen , en dan na een dag of wat twee terugbrengen en de andere twee houden en betalen ; maar ik weet niet of veel winkels zich DIE service nog kunnen veroorloven ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zodat je denkt dat je tijd zat hebt, en het uiteindelijk nog vergeet terug te brengen. Als het haast heeft, vergeet je het minder snel.