Wordt de Europese herdenkingsdag voor de slachtoffers van het stalinisme en het nazisme (23 augustus) ook in Nederland gevierd? Hoe dan?

De Europese herdenkingsdag voor de slachtoffers van het stalinisme en het nazisme, jaarlijks te gedenken op 23 augustus, werd ingesteld door het Europees Parlement op 2 april 2009, als "een pan-Europese dag voor het herdenken van de slachtoffers van alle totalitaire en autoritaire regimes, die moet worden gekenmerkt door waardigheid en onpartijdigheid". Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_herdenkingsdag_voor_de_slachtoffers_van_het_stalinisme_en_het_nazisme.

Ik had er, tot kort geleden, echter nog nooit van gehoord.

(misschien is "gevierd" (in de vraag) niet het juiste woord, maar ik weet geen beter)

Antoni
7 jaar geleden
1.7K
Amadea
7 jaar geleden
Wij vieren 4 mei ook niet. Je kunt het door anders te formuleren oplossen, bijvoorbeeld of Nederland ook meedoet aan de Europese herdenkingsdag.

Het beste antwoord

Nee. Wij herdenken de slachtoffers van oorlogen en dictaturen op 4 mei.

Op 23 augustus 2008 werd in een resolutie door 409 leden van het Europese Parlement voorgesteld om 23 augustus uit te roepen tot Europese Herdenkingsdag voor de Slachtoffers van het Stalinisme en Nazisme. Deze dag was in 1939 de dag waarop nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie het Molotov-Ribbentroppact sloten en afspraken elkaar niet aan te vallen. Het vormde het begin van de opdeling van Europa in het Nazisme en Stalinisme.

Vijf lidstaten hebben dit voorstel overgenomen: Estland, Letland, Litouwen, Slovenië en Zweden.

Op 23 augustus 2014 werd voor de tweede keer een informele campagne voor deze Europese Herdenkingsdag gehouden. Maar er zijn geen nieuwe landen bij aangesloten. Alleen Denemarken heeft het wel overwogen maar (nog) niet geëffectueerd.
Amadea
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Veel dank voor je uitgebreide antwoord!