Als ik als cassiere al eens om iemands ID heb gevraagd, moet ik dat dan de volgende keren opnieuw doen?

Als er iemand aan mijn kassa alcohol/tabak komt halen, krijg ik het ID van diegene te zien en weet ik dus of diegene 18 jaar of ouder is. Als dezelfde persoon de volgende keer langskomt, en ik weet nog zeker hoe oud diegene is, moet ik dan opnieuw om het ID vragen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
volgens mij moet dat wettelijk wel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Volgens mij wettelijk wel als ze onder de 25 zijn, eens een verhaal gehoord van iemand die een boete kreeg om het niet vragen van een idee kaart de persoon 18, maar de boete werd gegeven omdat ze onder de 25 was, en dus verplicht ID moest laten zien

Antwoorden (1)

Ja. Zie de bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
"Wil je alcohol kopen, dan moet je bij de kassa altijd een geldig legitimatiebewijs laten zien. Supermarkten vragen aan iedereen die er jonger uitziet dan 25 jaar een legitimatiebewijs als die alcohol wil kopen. Dit hebben de supermarkten samen afgesproken."

Toegevoegd na 15 minuten:
Dit is overigens zo omdat de gezamenlijke supermarkten dit zo afgesproken hebben. Normaliter zou het inderdaad -ook wettelijk- voldoende zijn als eenmaal is vastgesteld aan de hand van een geldig ID dat de persoon inderdaad minstens 18 is.

De "supermarktuitleg" is echter veel praktischer in het gebruik en voorkomt ook vervelende discussies aan de kassa. ("Waarom moet hij wel zijn ID laten zien en ik niet?") Bovendien moet je nog steeds van ieder het ID vragen als men met een groep bij de kassa komt waarbij ook jongere mensen zitten.

Als je bij een werkgever werkt, moet je je houden aan de bedrijfsregels.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind dit niet overtuigend:
Verkopers mogen geen alcohol aan je verkopen als je nog geen 18 jaar bent. Twijfelt de verkoper van alcohol over je leeftijd? Dan moet de verkoper naar je leeftijd vragen.
De verkoper twijfelt niet, omdat zij/hij eerder naar zijn/haar ID heeft gevraagd en daardoor weet, dat de persoon 18 jaar of ouder is.
Je laatste zin maakt in ieder geval wel duidelijk wat je het beste kunt doen, deze vraag aan je bedrijfsleider voorleggen.
Computoon
7 jaar geleden
De verkoper twijfelt niet maar de branchevereniging van de supermarkten (CBL) heeft deze interpretatie doorgevoerd: altijd legitimeren. En de Rijksoverheid maakt ook bekend dat de supermarkten het zo doen. De bedrijfsleider/eigenaar moet zich er dus ook aan houden. Je ziet "legitomatie verplicht"- bordjes bij elke supermarkt hangen. Het personeel dient zich er dus aan te houden (op grond van het werknemer zijn) en de klant dient eraan mee te werken (omdat het een huisregel is binnen de supermarkten). Wil je dat niet, dan zul je bij een andersoortige zaak deze producten moeten aanschaffen.