Hoe gaat een 'uitstapje' met gedetineerden in zijn werk tijdens een resocialisatietraject?

Welke gedetineerden komen hiervoor in aanmerking en wat valt binnen de mogelijkheden om te bezoeken? Hoe is een en ander geregeld qua beveiliging?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik ken de situatie vanuit een FPA, forensische psychiatrische afdeling. De resocialisatie is ongeveer gelijk met "normale" detentie. De verlof- en resocialisatiefase verloopt in stappen.

Iemand die in het laatste half jaar van zijn straf zit en meewerkt aan de behandeling, kan ervoor in aanmerking komen. De behandelaar bepaald of het resocialisatieprogramma gestart wordt. Er is beveiligd en begeleid verlof, dan onbegeleid verlof, transmuraal verlof en proefverlof.
Bij beveiligd en begeleid verlof gaat de gedetineerde/patient (voor het eerst) voor korte tijd naar buiten, in eerste instantie onder begeleiding van beveiligers en sociotherapeuten, later alleen met sociotherapeuten. Dit uitstapje is eerst een wandeling, dan vaak boodschappen doen, vervolgens kan er eens op een terrasje gezeten worden. Veelal activiteiten die korter dan een uur duren.
Soms is er het verzoek voor een activiteit dat langer duurt. In overleg met de afdeling wordt gekeken hoe dit uitgevoerd gaat worden, rekening houdend met de bezetting van de afdeling(en).
Top 5 aanvragen : Koninginnemarkt, Kermis, bioscoop, voetbalwedstrijd, buurtfeest.
Na elk uitstapje wordt het gedrag geevalueerd en gekeken of de verworven rechten "verdiend blijven" . Bij ongewenst gedrag tijdens het uitstapje worden de rechten hierop ingetrokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vanaf het begin van de gevangenhouding in het HvB wordt er een indicatiestelling gemaakt over het verdere verloop van de detentie.. Dit kan een zwembad zijn maar ook vissen lans een kanaal
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat artikel 2 en artikel 26 van de penitentiaire beginselenwet jou de nodige informatie verschaft. M.v.g. TX
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij geen enkele FPA-instelling kan men zomaar stagelopen. De enkele plaats die men wel eens heeft is voorbehouden aan studenten van universitaire opleidingen of aan Hbo-instellingen met de opleiding gedragswetenschappen.
Als er al een zeldzame stageplaats is neemt die divisie rechtstreeks contact op met een passende opleiding.
https://www.nifpnet.nl/NIFP/OverhetNIFP/WerkenbijhetNIFP/Stagemogelijkheden.aspx
Erna55
8 jaar geleden
Wie heeft het over stagelopen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De resocialisatie vanuit een tbs-kliniek is niet te vergelijken met de re-integratie en nazorg die wordt toegepast bij terugkeer in de maatschappij van gedetineerden.
Als men over gedetineerde spreekt, wordt in de rechtspraak altijd een gevangene bedoeld. Van o.a begeleid verlof en transmuraal verlof is geen sprake. Voor EBI-gedetineerden gelden wel enige uitzonderingen.
Beveiligd en begeleid verlof (waaronder transmuraal verlof valt) wordt alleen toegepast bij de terugkeer van psychiatrische patiënten vanuit een Tbs-instelling. Zij zijn nl niet gedetineerd, maar worden behandeld. Transmuraal verlof is de derde fase en houdt in dat de tbs’er buiten de beveiligde zone van de kliniek gaat wonen. Hij woont dan zelfstandig, in een Regionale Instelling voor Beschermend Wonen (RIBW) of een psychiatrische instelling. https://www.dji.nl/Onderwerpen/Volwassenen-in-detentie/Re-integratie-en-nazorg/veelgestelde-vragen-over-re-integratie/
http://www.omroepbrabant.nl/?news/206044642/Ontsnappen+tijdens+verlof+in+de+gevangenis+Ik+verstopte+me+anderhalf+jaar+in+de+badkamer.aspx
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/tbs/inhoud/verlof-tijdens-tbs

Het beste antwoord

Het resocialisatietraject van een gedetineerde die de straf uitzit in een PI en het resocialisatieproces van een tbs-gestelde wijken enorm af en zijn niet met elkaar te vergelijken.
Bij het resocialisatie van een gedetineerde van een PI ligt het accent op de succesvolle terugkeer in de maatschappij en het niet opnieuw vervallen in de fout. Dit soort proefverlof (kán begeleid verlof zijn, maar hoeft niet) betekent dat gedetineerden in aanloop naar de vrijlating zich een aantal keren op proef in de maatschappij mogen bewegen. Zij moeten stapsgewijs wennen aan het leven buiten de gevangenis, zodat ze beter re-integreren. Dit verlof wordt het meestal doorgebracht bij familie of bekenden, maar het kan ook gaan om een zelfstandig verlof. Het is de bedoeling dat men tijdens het verlof de gewone dagelijkse dingen doet, men kan ook voorbereidingen treffen op de terugkeer door het huren van woongelegenheid. Er zijn diverse soorten verlof, die verschillen in lengte en regime, dat ligt aan het aantal jaren dat een gedetineerde geen deel heeft uitgemaakt van de samenleving.
Van transmuraal verlof is geen sprake bij gedetineerden vanuit een PI.

Het resocialisatieproces via een Tbs-instelling heeft een andere insteek. Het dient om te toetsen hoe de betrokkene reageert op prikkels van buitenaf die in de tbs-kliniek ontbreken. Na jaren van beveiligd! en begeleid verlof dient het te leiden tot beëindiging van de terbeschikkingstelling. Bij beveiligd en begeleid proefverlof valt de tbs-gestelde nog onder de verantwoordelijkheid van de kliniek, maar het toezicht op de tbs-gestelde wordt door de reclassering overgenomen.

Dan bestaat er nog het zgn humanitair (beveiligd!) verlof voor longstay-patienten en patiënten met een indicatie voor longstay waarvan de procedure nog loopt. Dit verlof staat niet in het teken van resocialisatie of op terugkeer in de samenleving. Het wordt toegekend op humanitaire gronden, zoals de mogelijkheid om familie te bezoeken. De doelgroep voor het humanitaire verlof zijn tbs-gestelden die al zeer lang in tbs verblijven en waarvan het verblijf niet op terugkeer in de samenleving is gericht.

Over de manieren van beveiliging bij bv transmuraal en humanitair verlof worden geen mededelingen gedaan.

Toegevoegd na 6 uur:
Het gros van de gedetineerde volgt in de aanloop op de vrijlating een re-integratie traject.
Voordat een TBS-gestelde met proefverlof gaat wordt een re-socialisatietraject samengesteld.
Twee totaal verschillende trajecten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van zulke antwoorden word ik weer blij Dikke +
Deze vraag is 'geboren' uit een andere vraag
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/samenleving/vraag/588836/mogen-gestrafte-vrouwen-gevangenen-keer#c1912370
Hoop dat vraagsteller jou ook dankbaar is voor dit prachtig onderbouwde antwoord.
Met vriendelijke groet TegenXinnig
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+ Ik kan maar één ding zeggen: een mens is nooit te oud om te leren! ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/63490-penitentiair-programma-pp-in-laatste-fase-gevangenisstraf.html#7 De infoteur van deze webpagina verwoord uitstekend het volgen van een penitentiair programma (PP) dat een onderdeel is van het totale re-integratieprogramma.
Het zal duidelijk zijn dat de mogelijkheden in de praktijk van het re-integratie programma niet in een A-6je zijn te vatten. Het is geen kwestie van een wandelingetje maken of een boodschapje doen. Het is maatwerk gebaseerd op criteria die in de wet zijn vastgelegd waaraan moet worden voldaan en waarbij nog veel meer toetsingen en individuele beoordelingen plaatsvinden.
Op grond van de wet ontneemt men iemands vrijheid, dan moet er op grond van de wet ook voor gezorgd worden dat deze persoon weer veilig terug kan keren in de samenleving. Daar is ook de samenleving mee gebaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er spel- of grammaticale fouten ingeslopen zijn, ik heb geen tijd om alles nog eens tot op de komma en punt na te lopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De intentie van jouw reactie op jouw antwoord is toch duidelijk. In het beste boek staat wel eens een spelfout maar doet toch geen afbreuk aan het boek?