Hoe groot is de macht van de Paus?

Stel Paus Fransiscus besluit, na een nachtje erover nagedacht te hebben, om de vrouw toe te laten tot het priesterlijk ambt.
Kan hij dat alleen beslissen, of is daar kerkrechtelijk ook instemming voor nodig van bijvoorbeeld het college van Kardinalen.

En wat als de kardinalen het bij meerderheid er niet mee eens zijn met de Paus zijn beslissing, kunnen zij dan de Paus afzetten?

8 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Het leergezag in de katholieke Kerk berust bij de paus alleen en bij de gezamenlijke bisschoppen (dus niet alleen de kardinalen) in vereniging met de paus.

Als de paus bijv. zou besluiten dat kinderen hun eerste H. Communie mogen doen vanaf 12 jaar, dan is de hele katholieke Kerk daaraan gebonden. Als de paus zou besluiten, dat ook gehuwde mannen priester kunnen worden gewijd, dan gaat dat gebeuren. Daar is geen toestemming of goedkeuring van kardinalen voor nodig.

Anders wordt het als het gaat om beslissingen van "goddelijk recht". Een paus kan geen elfde gebod toevoegen aan de 10 geboden. Hij kan ook niet invoeren dat vrouwen tot priester kunnen worden gewijd. Dat gaat om theologische redenen niet en de paus is, als de dienaar der dienaren Gods, uiteraard ook gehouden aan het katholieke geloof.

De paus kan niet worden afgezet.

Toegevoegd na 15 minuten:
In de apostolische brief "Ordinatio Sacerdotalis" van mei 1994 heeft paus Johannes Paulus II ook het definitieve antwoord gegeven in deze materie ("einde discussie dus"). Hij verklaarde "dat de Kerk geen enkele volmacht heeft vrouwen tot het priesterschap toe te laten en dat alle (katholieke) gelovigen zich bij dit oordeel hebben neer te leggen".
Computoon
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Als de Paus besluit gehuwde mannen priester mogen worden kan hij dat dus alleen beslissen. Maar als het leergezag óók bij de gezamenlijke bisschoppen in vereniging met de paus ligt, geldt dat dan voor andere soort beslissingen? Maw waarvoor zijn de bisschoppen dan wel nodig? Maar kan die apostolische brief dan niet worden veranderd door de huidige paus met weer zo'n brief of een andere beslissing? Maw hoe definitief is zo'n brief echt?
Computoon
8 jaar geleden
De brief is zodanig definitief dat sommigen deze beslissing beschouwen als een dogma (een definitieve uitspraak van het leergezag op het gebied van geloof of goede zeden.) Maar feitelijk heeft die visie altijd al in de katholieke Kerk geleefd. Zo'n uitspraak is dan een bevestiging. De bisschoppen zijn nodig omdat zij (als opvolgers van de apostelen) het gewone leergezag uitoefenen in de katholieke Kerk. Bedenk dat de paus in eerste instantie ook bisschop is, de verre opvolger van de apostel Petrus. Hij is de eerste onder zijn gelijken. De taak van de bisschoppen ligt in het besturen van het bisdom (waaronder het stichten of samenvoegen van parochies, het benoemen van pastoors, actie ondernemen als het -op wat voor manier dan ook- fout gaat in een parochie, overleg voeren met andere bisschoppen en priesters enz.), sacramenten toedienen (wijden van priesters, Vormsel toedienen, verantwoordelijkheid dragen voor de liturgie, catechese, verantwoording dragen voor het opleiden van nieuwe diakens en priesters,enz. Dit alles in vereniging met de andere bisschoppen en in verbondenheid met de paus. De bisschoppen van een kerkprovincie komen om de zoveel tijd ook op bezoek bij de paus. Daarnaast is er ook contact via de nuntius (de pauselijke ambassadeur die ieder land heeft). Als een paus op zeker moment zou besluiten dat ook gehuwde mannen priester kunnen worden gewijd (zoals in de oosters-katholieke kerken die ook deel uitmaken van de katholieke Kerk), dan volgt zo'n besluit pas na veel gebed, reflectie, overleg met kardinalen, andere theologen, kerkjuristen en met wie de paus ook maar wil overleggen, maar het blijft zijn beslissing. Anderen kunnen het niet "verbieden". Een volgende paus zou (theoretisch gesproken) het besluit kunnen terugdraaien - maar dat zal dan niet gebeuren. Het verschil met de wijding van vrouwen is, dat de invoer van de 'celibaatsverplichting" een kerkelijke beslissing is van eeuwen geleden en de onmogelijkheid om vrouwen te wijden uit het geloof zelf voortvloeit. De bisschop en priester handelen bij de toediening van sacramenten in naam van Christus (zij zijn het 'instrument' waadoor Jezus zelf aan het werk is) en Jezus was een man.
Computoon
8 jaar geleden
Dit bericht (uit Trouw van 11-04-2014) is wellicht ook nog interessant: 'Paus wil een stemming over het celibaat'
Zou het Vaticaan dan toch serieus overwegen om getrouwde priesters toe te staan? Paus Franciscus staat open voor het idee, zegt een bisschop die hem onder vier ogen sprak.
Volgens bisschop Erwin Kräutler van de Braziliaanse regio Xingu ligt de bal bij de bisschoppen. Tijdens een recente ontmoeting zou Franciscus hem hebben gezegd dat bisschoppenconferenties moeten bedenken wat ze van het celibaat vinden. Als die organen willen dat het celibaat wordt hervormd, dan laat Franciscus dat zwaar wegen. De regel die bepaalt dat priesters niet kunnen trouwen of getrouwd mogen zijn, zou dan op de schop kunnen gaan. Kräutler vertelt in de Salzburger Nachrichten dat hij er 'absoluut zeker van is' dat de kwestie afhangt van de bisschoppen. Franciscus' welwillendheid is opmerkelijk, maar niet uniek. Ook vorige pausen zeiden open te staan voor hervormingen. Bovendien ging het gesprek waarschijnlijk niet over totale afschaffing van het celibaat, maar over het zogeheten viri probati: het op latere leeftijd tot priester benoemen van getrouwde mannen. Dat vindt soms al plaats. 'Paus maakt zich zorgen over priestertekort'
Het is dus nog maar de vraag of Franciscus ook iets wil veranderen aan de regels voor priesters die op het moment van hun wijding geen partner hebben. Volgens Kräutler maakt de paus zich zorgen over landen als Brazilië, waar het priestertekort zo groot is dat priesters soms verantwoordelijk zijn voor tienduizenden gelovigen. Het Vaticaan zinspeelt al langer op een koerswijziging. In september wees de toenmalige Vaticaanse staatssecretaris Pietro Parolin er al op dat het celibaat geen vastomlijnde leerstelling is, maar onderdeel van een kerkelijke traditie. Met andere woorden: de regel is niet heilig. 'Aanpassingen zijn mogelijk', stelde Parolin in de krant El Universal. 'Maar die moeten altijd plaatsvinden met het oog op eenheid en in overeenstemming met Gods wil. We moeten luisteren naar de stem die ons wijst op oplossingen, bijvoorbeeld voor het priestertekort.' ."