Sleutel kwijt geraakt, wat nu?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben mijn huissleutel zonet kwijt geraakt, is het nodig om mijn sloten thuis te vervangen? Zo ja, hoe komen inbrekers dan te weten waar ik woon?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er geen naam adres of huisnummer op een label aan de sleutel zat. kan de vinder nooit weten waar de sleutel voor is.

Antwoorden (1)

(a) probeer de sleutel terug te vinden; als je weet waar/ wanneer je die bent kwijtgeraakt, maakt dat het zoeken makkelijker.
(b) is er iemand die een duplicaat heeft (reserve sleutel) vraag dan of je hem kunt laten bijmaken. Ik neem toch aan dat de eigenaar van het huis/ een medebewoner/ een familielid een reserve-exemplaar heeft?
(c) alleen als je echt redenen hebt om te denken dat de sleutel bewust is gestolen, zou ik me zorgen maken: direct naar de politie om aangifte van vermissing, resp. vermoeden van diefstal te doen.
(d) als de sleutel echt verloren is gegaan (overboord van het pontje gevallen, in een rioolput gevallen etc) maak je dan geen zorgen. zorg voor vervanging van de sleutel, wat meestal tamelijk makkelijk is, als je papieren kunt overleggen.

Eventueel kun je met hulp van de politie jezelf toegang tot je huis laten verschaffen, als niemand een reserve-sleutel heeft. Er kan daarbij wel lichte schade ontstaan, die is voor jouw rekening.

Toegevoegd na 2 minuten:
En probeer geen spoken te zien. Tenzij je jouw huis vol hebt liggen met kostbaarheden is er geen enkele reden waarom men het speciaal op jouw huis zou hebben voorzien. En er is in dat geval dus ook geen reden voor nieuwe sloten.

Alleen als je de sleutel onder verdachte omstandigheden bent kwijt geraakt (maar daar deel je niets over mee) moet je je zorgen maken, anders niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel voor je reactie! Dit stelt me gerust, mijn sleutel is inderdaad gewoon verloren geraakt tijdens het fietsen, en ik ga hiervan zo snel mogelijk een laten bij drukken