Wat doet de politie met de info van mij bij een huisbezoek?

Sinds eergister heb ik met mijn ex-verloofde gebroken. Zoals elk stel hadden ook wij ruzies en meningsverschillen. In een jaar tijd heeft hij al 2x de politie gebeld en zijn moeder laten komen met als gevolg dat ik uit zijn huis weg moest (ik sta niet ingeschreven bij hem. Lang verhaal), omdat hij de ruzie niet trok (ik anders wel dan? Maar ik zou geen politie of mijn moeder laten komen, maar het zelf met mijn partner oplossen!).

Nu vroeg ik mij af wat de politie met onze gegevens doet. Mijn ex-verloofde en ik moesten onze id-bewijzen tonen en werd deze genoteerd. En bij de laatste keer (eergisteren) moest ik mijn mobiele nummer opgeven.

Er was zelfs nog een agente die mij vroeg wat ik ging doen toen ik naar boven ging. Ik zei: "Ik ga mijn tas halen." Ze zweeg een paar seconden, dat ik moest vragen: MAG dat?" Toen pas gaf ze toestemming. Raar wijf! Als ik weg moet, moet mijn tas toch ook met mij mee. Maar goed. Dat terzijde.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.1K
Ritsuka
8 jaar geleden
Over je laatste alinea: de agent weet niet wat jij boven ging doen, jij ging gewoon je tas halen, maar het zou ook kunnen dat je daar een wapen had liggen of probeerde via boven weg te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"...zoals elk stel" ? Gelukkig niet. Zoals elk ex-stel wellicht. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bel nooit m'n moeder en ook niet de politie bij een huiselijk verschil van mening . :) Blijkbaar halen jullie niet het beste in elkaar boven zoek iemand die dat wel doet.
Erna55
8 jaar geleden
Het komt voor dat stellen bij ruzie de politie bellen, maar het is wel uitzonderlijk. Hij woont in zijn huis. Jij trekt bij hem in. Jullie hebben ruzie.
Hij wil dat je weggaat. Dat is zijn goed recht.
Wanneer je niet wil vertrekken mag hij de politie bellen. De politie moet ervoor waken dat je niets gaat vernielen. De agente moet bedenken of je echt je tas gaat halen of dat je iets anders van plan bent.
Geen enkele reden om haar voor "raar wijf" uit te maken.
Amadea
8 jaar geleden
De vraagstelling zegt veel over het karakter van vraagstelster...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen: och, elk stel zal wel op zijn minst meningsverschillen hebben en bijna elk stel ook wel eens ruzie (tenzij de relatie erg kort was, misschien? ;-)) maar het feit dat de politie een paar keer gebeld is, toont wel aan dat het hier gaat om een ander soort ruzie dan de ruzie van de meeste stellen. Of ex moet echt bij elk wissewasje de politie bellen, dat is natuurlijk ook mogelijk. Hoe dan ook lijkt het me goed dat VS de relatie heeft verbroken.

Antwoorden (2)

80% van de tijd die de politie heeft, moeten ze besteden aan burenruzietjes en/of huiselijk geweld. Dat kost dus veel politiecapaciteit. Aleen zijn zij het verplicht om te komen, wanneer er een dreiging is. Wat zij dan doen is het starten van een dossieropbouw. Je gegevens worden genoteerd en dat wordt dus opgeslagen. Bij een eventuele volgende melding weten ze dus al wat er daarvoor speelde. Mocht er in de toekomst echt geweld of een strafbaar delict plaatsvinden, dan hebben ze het dossier al klaar liggen. Mocht het je ooit overkomen dat je weer in aanraking komt met de politie, dan hebben ze dus ook van jou al wat gegevens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarheiden
een jaar geleden
Klop mee eens , en met relatie problemen dan dan worden ze helemaal gek van ,petje af voor de politie agenten niet allemaal verdienen een schouder klopje maar een schop maar ze hebben hun handen vol en gaat nog erger en erger worden te veel agressie laste tijden
Elke melding waar de politie naar toe wordt gestuurd, wordt vast gelegd. Dat is standaard. De gegevens van de betrokkenen personen worden in het computersysteem gezet en indien mogelijk ook de mobiele telefoonnummers van deze mensen. Het hebben van een telefoonnummer is alleen maar handig, mocht de politie u in de toekomst om wat voor reden dan ook willen spreken.

Waarom het feiten bij een melding vast worden gelegd is omdat zo inzichtelijk wordt gemaakt, wat er allemaal speelt of heeft gespeeld. Van belang als er in de toekomst weer iets tussen u en uw ( ex) partner speelt.

Waarom vroeg de agent aan u wat u ging doen toen u naar boven ging? Zij wist immers niet wat u van plan was. Is dan geen rare vraag. De politie weet immers niet precies in welke situatie ze terecht zijn gekomen. Er zijn ook situaties dat mensen even weglopen en vervolgens met een wapen terug komen.

U bent zo te lezen vooral boos op alles en iedereen rond de relatie. Is daarom helemaal niet verkeerd dat u even elders verblijft, weg van uw ex. Heeft u tenminste de kans om de zaken weer op een rijtje te krijgen. Bij elkaar blijven zorgt in dit soort gevallen dat de irritaties alleen maar opstapelen.
AlphaLimaSierra