Mag een dorp hermetisch op slot en entree heffen tijdens een evenement?

Gisteren was er hier in de buurt een Stratenmarkt (Hernen voor de mensen van Goeievraag uit de regio Nijmegen). Dit dorp werd hermetisch afgesloten tussen 11.00u en 17.00u en waar je dan ook naar toe wilde, al was het een verjaardag van familie in het afgesloten gebied dan moet je 3.00 entree betalen.
Kortom; bij alle invalswegen moest je betalen terwijl ik vandaag zo door kan rijden tot voor het clubhuis.
Mag dat middels een evenementenvergunning of iets dergelijks?

8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Wie kan vertellen op welk adres hij woont of moet zijn mag de toegang niet ontzegd worden. In Voorschoten werd vroeger elk jaar een paardenrace georganiseerd op een openbare weg waar kennissen van mij woonden. Als ik vertelde op welk adres ik wezen moest werd ik altijd zonder problemen doorgelaten en de betrokken kennissen konden hun huis ook vrijelijk in en uit lopen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Naar aanleiding van de terechte vraag van Mr Tomaat: de toegang tot je eigen huis is gewaarborgd in artikel 10 van de grondwet. De burgemeester kan alleen via een noodverordening bepaalde delen van de openbare ruimte afgrendelen. Onder burgemeesters is discussie of hieronder ook woningen kunnen worden verstaan, bijvoorbeeld in geval van een evacuatiebevel. Een ordinair evenement kan dus in geen enkel geval voldoende zijn om mensen de toegang tot hun eigen huis te ontzeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En hoe weet je zeker dat dat niet iets is wat die gemeente/vereniging zelf verzonnen heeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+

Andere antwoorden (1)

Ja, als het van te voren bekend gemaakt wordt en de benodigde vergunning(en) verstrekt zijn, dan mag dat.