Waarom de traditie om duiven los te laten op een bruiloft?

Witte duiven dus, waarom?
Ik ken ze wel als vrede brenger en in noachs verhaal dat ze het landvinden maar wat heeft dat met een bruiloft te maken eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Duiven staan symbool voor de liefde en trouw, tenminste losgelaten duiven bij een huwelijk. Duiven schijnen monogaam te leven en staan daarom symbool voor de huwelijkstrouw. Naast liefde en trouw worden de duiven ook nog gelinkt aan moederschap.

In de oudheid had de godin Venus (Romeinen) en Aphodite (Grieks) de duiven als attribuut. Deze dames vertegenwoordigden de liefde, de seksualiteit en de sensualiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een paartje duiven is het symbool van de liefde. Vaak is dit het attribuut van Venus(de liefdesgodin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(Tortel) duifjes staan voor liefde en blijven hun hele leven bijelkaar als paartje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De duif staat symbool voor verschillende dingen.

Personificatie van de vrede, in tegenstelling tot de raaf. Dit is terug te voeren op het verhaal van Noach.

Een paartje duiven is het symbool van de liefde. Vaak is dit het attribuut van Venus.

Het christelijke symbool voor de Heilige Geest [1], naar de woorden van Johannes de Doper: En Johannes getuigde: ‘Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen, en hij bleef op hem rusten.’ (Johannes 1:32).*De ziel. Op oude schilderijen staat soms een non afgebeeld waarbij een duif uit de mond komt. De ziel verlaat het lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bruidsduiven staan symbool voor vrede en geluk. Na de ceremonie kan het bruidspaar witte duiven vrijgeven. De duiven symboliseren de liefde en affectie van het paar.