Waarom houden veel vrouwen van de kleur roze?

Waarom hebben vrouwen veel met de kleur roze?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is een vooronderstelling, mogelijk een vooroordeel. Hoezo? Heb je er onderzoek naar gedaan>
Het gaat nu alleen maar om rose, maar zo zijn er meer vooroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat "veel vrouwen" niet "alle vrouwen" :)

Het beste antwoord

Roze lijkt op violet.En violet heeft als psychologische betekenis dat het op emoties gericht is dat het met intuitie te maken heeft(zie bron).Vrouwen hebben meer een zorgzaam karakter,wat dus uitgaat van gevoel.Roze is in grote lijnen rood en violet gemengd.En rood heeft weer als betekenis onder andere felheid en passie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De een steekt de ander aan. Vrouwen krijgen al van jongs af aan te horen en te zien dat roze een vrouwelijke kleur is. Onbewust gaan ze het daardoor ook een mooie kleur vinden.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Omdat de norm is dat vrouwen van roze houden.

Simple as that.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik vraag me wel af of die norm ooit ergens op gebaseerd is. Of daar ooit een goede reden voor was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar wat vuurvliegje hier onder neerzet: Roze straalt zachtheid, liefde en romantiek uit, dat hebben wij bepaald het had net zo goed blauw of zwart kunnen zijn. Wij hebben bepaald dat roze voor liefde en romantiek staat, en dat wordt in verband gelegd met vrouwen die zachtaardig, lief en romantisch zijn(de meeste dan) En daarom is het de norm dat vrouwen van roze houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal geen norm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart is de kleur van de ruimte, en de sterren staan aan de zwarte hemel, het is allemaal zo romantisch! En die helder blauwe zee geeft zo'n zachte uitstraling. Het groene gras streelt mijn huid zo zachtjes, wat fijn. Rood is de kleur van bloed en de dood! Zo kun je elke kleur wel een romantisch tintje geven, dat iets een "zachte kleur is" is door mensen bepaald en niet omdat het gewoon zo overkomt. En er zijn een heleboel meisjes die alleen maar van roze houden omdat vriendinnetjes dat doen, Ze gaan gewoon mee met de horde of met wat mama voor ze koopt. Als je maar lang genoeg tegen jezelf zegt dat je iets mooi vind, gebeurd het vanzelf. Wij hebben gezegd dat de kleur roze zacht is, voor mij is het een kleur van.... tsja, geen idee eigenlijk.
Ik denk dat het gaat om wat de kleur roze uitstraalt.
Elke kleur straalt iets uit; mensen krijgen er vaak bepaalde gevoelens en gedachten bij die veelal op elkaar aansluiten.

Roze kan zachtheid uitstralen, liefde ook wel en romantiek, onschuldigheid. Het is een hele zachte en lieflijke kleur wat uiteraard wat beter kan aansluiten bij vrouwelijke eigenschappen dan bij mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er net zoveel vrouwen zijn die van een heel andere kleur houden dan roze, alleen die vallen niet zo op haha.
Als klein meisje wordt je vaak overladen met roze. Dat is schattig, dat is leuk, dat is mooi, dat is meisjesachtig, dat hoort bij je rol als meisje. Vriendinnetjes houden van roze, je fiets moet roze, je kamer moet roze, alles moet roze.

De ene helft blijft roze altijd geweldig vinden en de andere helft gaat zich van het roze afzetten en gaat voor andere kleuren. Gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde zijn.

Persoonlijk heb ik niks met roze. Vroeger wel.. die beschrijving hierboven lijkt wel een beschrijving van mij. Maar door een roze jeugd wou ik vanaf mn 10e alles behalve roze. Dat is eigenlijk altijd gebleven. Roze kan ook tegen je gaan werken ;).
Maar roze is bij veel vrouwen favoriet omdat het een vrouwelijke kleur is en vrouwen zich vrouwelijk voelen met roze denk ik. Ik weet dat steeds meer mannen roze gaan dragen, maar ja.. daar kan ik ook niks aan doen. :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je stelling klopt niet: lang niet alle vrouwen houden van de kleur roze, ik in ieder geval niet. Ik hou veel meer van blauw.
Smaken verschillen nu eenmaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot mijn verbazing lopen mijn zoons alweer een paar jaar in roze shirts, en roze overhemden en boxershorts.....en ze vinden het mooi, zeggen ze :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze misschien onzeker zijn over hun geslacht. Dit kan ook aangeleerd zijn. Hiermee laten ze duidelijk zien dat ze tot het vrouwelijk geslacht horen.
Een extra benadrukking (voor zichzelf).

Dat mannen soms ook roze dragen (nieuwe mode?), laat zien dat zij ook vrouwelijke eigenschappen hebben.
In de nieuwe wereld, is een man niet puur mannelijk, maar ook vrouwelijk en de vrouw ook mannelijk. Een ultieme balans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzeker over hun geslacht?
Waar haal je dat nu weer vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vaak komt het niet voor dat een van de ouders helemaal geen meisje wilde. Dan kan je knap onzeker worden over jezelf. Of misschien is de moeder wel een super meisje/barbie en heeft ze je dit ook aangeleerd. (de volgende zin in mijn antwoord). De jeugd doet rare dingen met een persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welnee @gdanonym, weet zeker dat mijn, roze shirts dragende zoons, dáár niet mee bezig zijn. Het is mode, niet meer en niet minder
nou echt niet alle vrouwen hoor! ik vind het heel lelijk en vooral die licht roze, ieuw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het een hele vrolijke en zacht kleur is....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Betekenis Kleur Roze:
Roze staat voor romantiek, tederheid, teerheid, blijdschap, geboorte, onschuld, ingetogenheid (lichtrose), zoet en zachtheid.

Geloof maar niet dat ik - als vrouw - daarmee geassocieerd wil worden.

Het is het symbool geworden voor meisjesbaby's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we zulke zoetjes zijn :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aaahhhh, dat verklaard dan meteen waarom ik niet zo'n fan van roze ben ;)
het is gewoon een mooie kleur
zacht, prettig, warm, aangenaam, vol
en ook nog eens teder