wat kan ik doen tegen een dwangbevel?

Hallo.
Ik heb helaas veel schulden door mijn eigen domme fout.
Twee weken geleden heb ik me aangemeld voor schuldhulpverlening, maar het duurt tot 2 maanden voordat ik in dat traject zit.
Ik had op 13 februari een dwangbevel van motorrijtuigen belasting ontvangen van 204 euro, door betalingsregeling bij andere instanties kan ik die schuld niet betalen anders vervalt die betalingsregeling een dan ben ik het bokje.
Ik zou heel erg graag weten of ik iets aan die dwangbevel kan doen.
Het is dus een dwangbevel met bevel tot betaling.
Als ik niet betaal zal met toepassing van de wettelijke voorschriften worden overgegaan tot tenuitvoerlegging van dwangbevel.
U kunt in verzet komen tegen de tenuitvoerlegging.
Er staat op, datum van betekening is belangrijk bijvoorbeeld in verband met indienen van een bezwaarschrift.
Als ik het niet eens ben met de kosten kan ik een bezwaarschrift indienen.
De bezwaarschrift moet binnen 6 weken na de datum van de betekening indienen.
Betekent dat, dat ze pas na 6 weken gaan invorderen?
Ik kan ook verzetten tegen de invorderingsmaatregelen bij de rechtbank.
Wat ik me dus afvraag is, ik heb deze brief op 13 februari gekregen, waarom hebben ze nog niks gedaan? Als ik bezwaarschrift indien wat gebeurt er dan, kunnen ze tijdens die periode gewoon invorderen, wat gebeurt er als ik naar de rechtbank ga, hoeveel kost dat?
Ik kan niet uitstel van betaling krijgen.
Telefoon naar de belasting telefoon krijg ik niet die antworden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet u zeker dat het om een dwangbevel gaat? Een dwangbevel wordt per post gestuurd of door de belastingdeurwaarder overhandigd. Een dwangbevel houdt in dat u binnen twee dagen moet betalen.
Gaat het hier om een aanmaning?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Er gelden regels voor wacht- en doorlooptijden:
de maximale wachttijd bedraagt 4 weken.
Doorlooptijd is het aantal weken tussen het eerste gesprek en het bereiken van resultaat.
Voor bedreigende schulden geldt een maximum van 3 werkdagen.

Antwoorden (2)

http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Dwangbevel-belastingen.htm

Kunt u het totale bedrag niet betalen binnen de termijn die op het dwangbevel staat? Dan kunt u Belastingzaken vragen om een betalingsregeling. Daarvoor gelden wel bepaalde voorwaarden.
Dien uw verzoek voor een betalingsregeling binnen 4 dagen na de datum terpostbezorging van het dwangbevel bij Belastingzaken in.
Kwijtschelding aanvragen
Als u het bedrag niet kunt betalen, kunt u ook een verzoek om kwijtschelding indienen. Uw verzoek om kwijtschelding moet binnen 4 dagen na de datum terpostbezorging van het dwangbevel bij Belastingzaken binnen zijn. Lees meer over de voorwaarden voor kwijtschelding.

Toegevoegd na 28 minuten:
Voor motorrijtuigenbelasting is geen betalingsregeling mogelijk maar wel een kortlopend uitstel.
U zegt waarom heeft men na 13 februari nog niets gedaan? Omdat u zes weken de tijd hebt om een bezwaarschrift in te dienen.
Waarom zou u naar een rechtbank gaan. U kunt alleen in beroep naar de rechter als u het niet eens bent met een beslissing n.a.v. een bezwaarschrift. Bij voorbaat al naar de rechter gaan is zinloos (niet eens mogelijk en procederen om een koe, kost altijd een koe).
U moet zelf zo spoedig mogelijk schriftelijk reageren en om een kortlopend (maximaal 12 maanden) uitstel vragen. Niet afwachten tot er iemand voor uw deur staat.

Er is wel een gratis nummer BelastingTelefoon Auto: 0800 - 0749 maar dat is niet bedoeld voor belastingaanslagen.

Toegevoegd na 1 uur:
Voorbeeld Bezwaar Motorrijtuigenbelasting
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bezwaar_motorrijtuigenbelasting_mb1001z12fol.pdf
Zelfs al wordt het afgewezen, dan hebt u in ieder geval iets gedaan.

Toegevoegd na 19 uur:
Particulieren dienen schriftelijk om kortlopend uitstel te vragen.
Kort uitstel van betaling telefonisch aanvragen, geldt alleen voor ondernemers
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb even snelheid gemaakt met antwoorden. Ik begrijp dat je in zo'n situatie snel iets wilt weten.
U zit in financiële moeilijkheden.Een auto onderhouden en er mee rijden kost geld. U kunt een schorsing van de geldigheid van het kentekenbewijs aanvragen, dan hoeft u over die periode geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Tijdens de schorsingsperiode mag u niet met de auto op de openbare weg rijden. Schorsing kunt u zelf regelen op het postkantoor of via internet.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-tijdelijk-niet-gebruiken;-schorsen-online.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Goed gevonden, een betalingsregeling is dus wel een optie, maak in ieder geval zo snel mogelijk een paar euro over, zodat ze zien dat je wel wil betalen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor motorrijtuigenbelasting heet het dan geen betalingsregeling. Een betalingsregeling is gebaseerd op iedere maand een vast bedrag betalen. Een soort afbetalingsregeling. Het heet kortlopend uitstel van betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk132, dat vindt ook de ANWB het grote probleem.
Je kunt gelijk schorsing van de wegenbelasting aanvragen en er is vrijstelling voor Apk-keuring. Schorsing aanvragen is ook niet gratis.
Meestal wordt de auto gestald bij een garagebedrijf.
Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Soms is het nog slimmer de auto zo snel mogelijk te verkopen, want die rijdt niet op suikerwater. De problemen worden alleen maar groter als je in de schulden verzeild geraakt bent. Dan moet je soms drastische maatregelen nemen, om weer met een schone lei te kunnen beginnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@wrk132, dat is een heel goed punt. Meestal zijn tussenoplossingen niet datgene wat men er van mag verwachten en zijn drastische maatregelen moeilijker maar beter voor op de lange termijn.
Contact opnemen met de schuldhulpverlening, en vragen hoe u het best kunt reageren
anneliez