Alleen FPK's zijn tbs-klinieken. FPA's zijn er voor behandeling na detentie, of voor observatie eraan vooraf.

Een Forensisch Psychiatrische Kliniek (FPK) biedt gespecialiseerde forensisch- psychiatrische zorg binnen de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) . Het is een algemeen erkend expertisecentrum, gekenmerkt door behandeling van forensische cliënten met een psychotische stoornis in zowel korte als lange trajecten, met zo min mogelijk dwangtoepassingen. De FPK fungeert als een schakelstation tussen het strafrecht en de GGZ.

Nederland kent de volgende forensisch psychiatrische centra/klinieken:
FPC 2landen, FPC De Kijvelanden, FPC De Oostvaarderskliniek, FPC de Rooyse Wissel, FPC Dr. S. van Mesdag, FPC Oldenkotte, FPC Pompestichting, FPC Van der Hoeven Kliniek, FPC Veldzicht, FPK Inforsa, FPK GGZ Drenthe, FPK de Beuken, OBC ‘t Wold, FPK de Woenselse Poort, GGZ Eindhoven. In deze FPK's verblijven mensen die door een rechter de tbs-maatregel opgelegd hebben gekregen: ‘terbeschikkingstelling’ en dat impliceert behandeling. Dat kan alleen wanneer een verdachte een psychiatrische stoornis heeft.

Een Forensisch Psychiatrische Afdeling (FPA) is een behandelafdeling die mensen helpt nadat zij in aanraking zijn gekomen met justitie. Het behandelplan is erop gericht om te helpen nieuwe problemen te voorkomen door de psychiatrische klachten onder controle te krijgen. Zo zet de patiënt een stap om weer in de maatschappij te leven zonder opnieuw in aanraking te komen met justitie.
Het gevangeniswezen doet een beroep op de FPA voor het tijdelijk opnemen van gedetineerden met psychiatrische stoornissen. Op verzoek van de rechter-commissaris draagt de FPA tevens zorg voor observatierapportages gericht op het vaststellen van de toerekeningsvatbaarheid van verdachten van ernstige delicten.

Een behandeling op een FPA kan alleen gestart worden op verzoek van
een verwijzer. De verwijzers zijn het NIFP (Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie) en FPC’s (Forensisch Psychiatrisch Centrum).
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet alleen de Forensisch Psychiatrische Klinieken (FPK's) maar ook de Forensisch Psychiatrische Centra zijn Tbs-instellingen.
FPC en FPK zijn zijn allebei TBS-instellingen en vallen onder het Ministerie van Veiligheid en Justitie
Een FPC (forensisch psychiatrische kliniek) is een zeer zwaar beveiligde gesloten instelling.
Een FPK (Forensisch Psychiatrische Kliniek) is een zwaar beveiligde instelling

Een FPA (Forensisch Psychiatrische Afdeling) is geen TBS-instelling maar een een afdeling die onder de GGZ-instellingen valt.

https://www.tbsnederland.nl/over-ons/

Toegevoegd na 28 minuten:
Onder de FPA’s van de ggz-instellingen vallen ook de forensische poliklinieken voor ambulante behandeling.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onder de FPA's van de ggz-instellingen vallen ook de forensische poliklinieken voor ambulante behandeling.