Is het mogelijk om ons denken te manipuleren ( het gaat dan niet om alle informatie die ons bereikt op zich ) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan zeker - in herhaling op een proef met studenten (in de 60ger jaren) heeft de franse tv recenterlijk een soort spelshow uitgezonden, waarbij foute antwoorden bestrafd werden met stoomstoten, gegeven door een panel van toeschouwers. Onder invloed van het feit, dat 'de anderen' zwaar straften, en dat er waarschijnlijk wel een soort spelleider het spel in de gaten zou houden, gaven de panelleden de 'kreperende' candidaat (erg goede actuer!!) méér dan dodelijke doses.....

En lees bijv. de commentaren van 'geen stijl' eens, en kijk, hoe het papagaai-effect optreedt, als 'men' daarop gaat reageren...

Modetrends : ook zo iets. Want wat is er strikt genomen, gewoon helemaal sec gekeken, verkeerd aan witte sokken, birkenstocks, of een fleecetrui aan na een dag hard werken in het 'strakke pak'? Pas als er weer een of andere bekendheid op uggs wordt gepubliceerd, zijn opeens de meest afschuwelijke pantoffels-voor-buiten trendy en hot, en moeten we óók uggs, of een spijkerbroek, waarin je zonder bouwvakkersdecolleté niet normaal kan gaan zitten.
Want een spijkerbroek die gewoon in je taille dichtgaat 'kan' toch écht hélemaal niet meer....

Reken maar, dat de meeste gedachten van mensen gemanipuleerd zijn : je leest de woorden van iemand anders, en reproduceert ze als 'de grote waarheid', door jou uitgevonden en de gedachte erachter jóúw gedachten....

Toegevoegd na 2 uur:
'stoomstoten' moet 'stRoomstoten' zijn - nogal ernstige typfout - sorry...ik bedoel dus 'electrische schokken'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, die voorbeelden herinner ik me ook vanuit de opleiding en hoe geschokt ik erover was.

Andere antwoorden (7)

ja, je zou iemands zelfbeeld heel erg kunnen veranderen, dan gaat hij heel anders over zich denken.
of bedoelde je niet zoiets?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij doet doen de politici en machthebbers in een land niet anders om ons te manipuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je vrij in je denken wil zijn ga dan op een onbewoond eiland wonen, geen tv geen internet en geen tijdschriften en kranten. Dat vind ook niemand leuk, dus leer te filteren en te herkennen en erkennen wat echt waarde voor jou heeft.
Ja, ons denken wordt iedere minuut van de dag, door alle factoren om ons heen gemanipuleerd! Ik noem media, reclame, internet, enz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reclame is bedoeld om ons denken te manipuleren. Om bijvoorbeeld een bepaald imago te bouwen rond een merknaam.
Dus het antwoord is ronduit ja.
itsme
14 jaar geleden
Wemoeten ons ervan bewust zijn dat we voortdurend worden gemanipuleerd, om product X te kopen, lid te worden van Y, te doneren aan Z.
Daarom: blijf kritisch, Stel jezelf de vragen:
-wie heeft er belang bij
-wie wordt er beter van
-helpt het mij
-kan ik ook zonder
-is dat zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is het een van de pijlers van sektevorming. een ander bekand voorbeeld is de sluipreclame van coaca cola in films waarna de helft van de kijkers tijdens de reclame even naar de koelkast ging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle informatie die we ontvangen, gewild of niet, zal ons beroeren en onze opgeslagen ervaringen kunnen beïnvloeden. Gebeurt dit bewust om een doel te bereiken, dan kan men van manipulatie spreken.