Bestaan er in Nederland nog steeds legbatterijen?

Ik las vandaag dat in de Nederlandse winkels geen eieren meer verkocht worden die afkomstig zijn van kippen uit een legbatterij.
Betekend dat dat er geen legbatterijen meer zijn?
Of is het bericht een afleiding om onder de discussie van legbatterijen uit te komen en bestaan ze nog volop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom er hier zo met minpunten is gestrooid? Het zijn allemaal goede antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach Ineke, ik zou me er niets van aantrekken, zo af en toe duikt er hier een minkukel op. @josvdschot: niet alleen bestaan legbatterijen nog volop, het verhaal van scharreleieren is op zich al een afleiding om onder de discussie van legkippenwelzijn uit te komen. De grootste volksverlakkerij ooit: een 'scharrelkip' kan helemaal niet scharrelen, die wordt gewoon met tienduizenden soortgenoten gehouden in een stal. Daar is per kip twee keer zoveel ruimte als in de legbatterij: twee A4'tjes in plaats van één. Van die oppervlakte bestaat tweederde uit een rooster. Probeer dáár maar eens op te 'scharrelen'. Maar over de eieren in de winkels: de eieren die je als consument koopt in een doosje zijn natuurlijk de kleine minderheid van alle eieren. In héél veel producten is ei verwerkt, daar gaan de meeste eieren naartoe. En voor veel producten geldt dat er gewoon batterij-eieren in gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 SuzyQ, goed antwoord. Waarom zet je het niet ook als antwoord, ipv alleen als reactie? Je onderste alinea is het meest duidelijke antwoord op de vraag dat ik op deze pagina zie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@suzyQ: ik ben het helemaal met Fynnya eens.
Een erg duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik woon in België en ben een onderzoek aan het doen hoe we de productiesnelheid kunnen verhogen, maar hoe dat het niet ten koste komt van het welzijn van de kip.
Ik heb vernomen van een interview dat de grondstoffen van de legbatterijen die hier afgebroken zijn geweest, dat ze die gewoon exporteren naar een land buiten de Europese Unie en dat ze daar de legbatterijen opnieuw construeren om dan eigenlijk hetzelfde resultaat te bekomen, enkel hebben we gewoon het probleem verplaatst zodat het niet meer binnen ons gezichtsveld ligt.
We kopen eigenlijk zonder dat we het beseffen toch eieren uit een legbatterij en beschadigen hier nog eens het milieu ook mee door de transportafstand groter te maken.
Het is dus niet omdat er in Nederland of België geen legbatterijen meer aanwezig zijn, dat ze volledig weg zijn... Er moet dus nog zeer veel gebeuren om het welzijn van de (leg)kip op een deftig niveau te krijgen die voor zowel de producent als de consument aanvaardbaar is.

Het beste antwoord

Ja helaas wel, hier een artikeltje:

De 28 miljoen legkippen worden gehouden in de legbatterij (80%) of kunnen scharrelen (18%), bijvoorbeeld in een volierekooi. Slechts 1% komt buiten als zogenaamde Graskip. Een Graskip heeft 37 x zo veel ruimte (4 m²). De helft van de eieren wordt aan Duitsland geleverd, slechts 30% wordt in Nederland gegeten.
De legbatterij wordt in 2012 afgeschaft en wordt opgevolgd door de welzijnskooi, die nauwelijks een verbetering is.

Een batterij-ei kost 9 eurocent, een scharrel-ei 13 eurocent en een gras-ei 15 eurocent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou en of! Ga maar eens in Barneveld of in Brabant kijken!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas bestaan ze nog steeds.
Maar, vanaf 2012 zijn ze in de Europese Unie verboden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een legbatterij is een plaats waar op grote schaal kippen zijn gehuisvest met 3 tot 5 dieren in een kooi. In zo'n kooi hebben de individuele dieren een oppervlakte van 550cm² ter beschikking.[1] Ongeveer 70% van alle eieren die in Nederland geproduceerd worden zijn gelegd door kippen uit een legbatterij. Legbatterijen zijn omstreden, er zijn mensen die het houden van kippen in legbatterijen wreed vinden en het beschouwen als een vorm van dierenmishandeling. De meeste supermarkten verkopen dan ook geen consumptie-eieren die afkomstig zijn van de legbatterij. De meeste eieren uit de legbatterijen zijn bedoeld voor de levensmiddelenindustrie of voor de export. In de Nederlandse supermarkten vindt men eieren uit legbatterijen terug in producten als sauzen en banket. Vanaf 2012 zijn legbatterijen in de Europese Unie verboden. Het systeem van legbatterijen wordt dan vervangen door het zogenaamde verrijktekooisysteem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, ik weet zo al een boer die in 1 schuur 45.000 kippen heeft. en die lopen echt niet los rond...
Gewoon negen hokken hoog, honderd meter lang, met automatische dodekippenafvoerband (helaas geen geintje).

Er leven nu gemidddeld nog zo'n 19 miljoen kippen in NL in een legbatterij. Vanaf 2012 zijn legbatterijen in de Europese Unie verboden. Het systeem van legbatterijen wordt dan vervangen door het zogenaamde verrijktekooisysteem.

Zie link

MVG
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
42% van de in Nederland geproduceerde eieren is afkomstig van in legbatterijen gehouden kippen. Op de sites van 'viervoeters', 'lekker dier' en anderen lees (en zie...) je allerlei informatie : google op : legbatterijen in Nederland, dan krijg je allerlei sites...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vriend van ons heeft er 50,000 nog steeds in legbatterijen zitten.
Deze eieren mogen niet meer in Nederland verkocht worden.
Ze gaan allemaal naar Zwitserland.
Vandaar komen ze via een omweg weer in de europesche unie terecht.
Voor de industrie zijn deze eieren nog steeds niet verboden in Nederland.
Maar in 2012 moet het afgelopen zijn met de legbatterijen.