opleiding tot lasser en verdiensten als lasser in scheepsbouw

Graag zou ik willen weten welke opleiding ik moet volgen om als lasser in de scheepsbouw aan de slag te kunnen.

Deze zal internationaal erkent moeten worden.

Welke opleiding zou je mij kunnen aanraden, en wat zijn de verdiensten in Nederland als beginnend lasser? (zodat ik goed kan vergelijken wat betreft internationale markt).

Graag zou ik hierover meer willen weten.
Alleen serieuze reacties aub.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Om lasser in de scheepsbouw te worden heb je diverse NIL (Nederlandse Las Instituut) diploma's nodig. In jouw geval diploma's booglassen. Diploma's van de NIL zijn ook in het buitenland erkend. Let wel, deze 3 diploma's zijn slechts de basis. Daarnaast kan/moet je je specialiseren als bv. constructielasser, pijplasser, waar je vervolgens een vakdiploma voor krijgt. Als je bv ge-specialiseert bent als 'certificaatlasser' pijplassen kun je bedragen tot wel € 1000,- in de week verdienen. (natuurlijk weer afhankelijk van aantal certificaten en ervaring).
Een gecertificeerde scheeps-lasser, afhankelijk van leeftijd /ervaring verdient zo'n € 450,- p/week.

Bijgevoegd de site van de NIL, met cursus aanbod, en een site met vakopleidingen.( Let wel, je kunt pas met je vakopleiding beginnen ná het behalen van je NIL diploma's)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou je aanraden om te beginnen bij een metaalbedrijf dat een bij de Kenteq aangesloten leerbedrijf is. Je kunt dan via het bedrijf certificaten behalen voor het lassen (hier zin verschillende niveaus in voor verschillende lastechnieken). In het algemeen is het zo dat hoe hoger je niveau hoe hoger je salaris zal zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
voor de website van kenteq zie www.kenteq.nl
Wellicht kunnen zij je ook helpen aan adressen van een aangesloten metaalbedrijf bij je in de buurt.