Overzicht:
Ik wil graag overzicht houden. Dit betekend dat je graag alles wilt zien en het duidelijk wilt hebben. Een stukje controle.

Zicht:
Ergens zicht op hebben, dit kan twee dingen beteken. Bijvoorbeeld als je, je bankrekening nakijkt en ziet wat er met het geld is gebeurd, dan heb je er zicht op.
Maar het kan ook bedoeld worden als iets letterlijks in het zicht hebben. Bijvoorbeeld je kijkt uit het raam en hebt zicht op een boom. Je kijkt dus tegen een boom aan.

Uitzicht:
Heeft ook meerdere betekenissen.
Je kijkt ergens overheen, je staat op een hoge toren en ziet het landschap om je heen voor enkele kilometers ver. Wat je ziet is: "het uitzicht"
Maar je kan met uitzicht ook de toekomst bedoelen. Je ziet het nog niet, maar je weet dat het komt. Stel je moet een operatie ondergaan en Kees vraagt of je over een week mee gaat de kroeg in. Dan kan je zeggen "Nou met het uitzicht op die operatie volgende week weet ik niet of ik wel kan." Waar mee je dus zegt dat je weet dat je een operatie hebt en dat je dus niet zeker weet of je volgende week wel naar de kroeg kan.