Is er wel eens een echtscheiding geweest in het koninklijk huis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echtscheiding of niet meer samen leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft nier perse officieel te zijn.

Het beste antwoord

Ja, een van de eerste; zo niet dè eerste: H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden. De dochter van Koning Willem I. Ze trouwde in 1830 met haar neef Albert van Pruisen (de jongere broer van de latere Keizer Wilhelm I (Willem de Grote)). Prinses Marianne is rond het jaar 1848 gescheiden; ik meen dat het was omdat haar man Albert geregeld vreemd ging. En zelf had ze inmiddels een minnaar, haar koetsier Johannes van Rossum.
Het heeft toen die tijd veel stof doen opwaaien en het is min of meer een beetje in de koninklijke doofpot gegooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank

Andere antwoorden (6)

Irene en Cristina zijn beide gescheiden.

Toegevoegd na 2 minuten:
En ook Margrieta

Toegevoegd na 3 minuten:
Hoewel we hier spreken over de koninklijke familie, niet over het koninlijkhuis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prinses Margarita en Edwin de Roy van Zuydewijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willem III en Koningin Sophie leefde gescheiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wilhelmina leefde ook niet samen met Prins Hendrik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waren niet gescheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In die tijd werd niet gescheiden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vergeet H.K.H. Prinses Marianne der Nederlanden. ;-)
Ja, zoals hierbiven aangegeven, maar gewoon een extra vrouw erbij is een eenvoudiger oplossing. Prins Hendrik was een beroemd voorbeeld evenals Prins Bernard. Ook Willem van Oranje (de Zwijger) zweeg misschien, maar hij het wippen niet laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan hebben we het nog niet over het engelse koningshuis de tudors (zie de gelijknamige serie op zondag op rtl8 ofzo) Henry viii heeft ongeveer het scheiden uitgevonden.