Kan ik zonder reisdocumenten een ID ophalen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel je? Om een identiteitsbewijs te kunnen ophalen hoef je niet op reis te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je in Amsterdam bent en je identiteitsbewijs is in Berlijn, dan heb je zeker een reisdocument nodig [maar misschien ook je ID?].
Wanneer je in Rotterdam bent en je identiteitsbewijs is in Overschie, dan kun je gaan lopen. Dit gaat over afstanden, of bedoel je iets anders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maxomolo heeft een reactie geplaatst op jouw antwoord op de vraag "Kan ik zonder reisdocumenten een ID ophalen?": "Nee haha. Er staat dat je reisdocumenten nodig hebt voor een id kaart bijv: oude paspoorten/ids. maar die heb ik niet, dus zu ik alsnog een ID kunnen ophalen?" Antwoord Ja, dat kan, als het je eerste ID is. Hiermee wordt bedoeld een oud paspoort of een oude identiteitskaart. Heb je die, dan zou je deze zeker mee moeten nemen, je dient deze in te leveren.
Nu denk ik dat jij voor de eerste keer een "reisdocument" gaat aanvragen, dus een oude heb je niet. "Oude reisdocumenten" wordt gebruikt als term voor oude paspoorten en identiteitskaarten, documenten waarmee je reist.

Antwoorden (3)

Als je 12 jaar of jonger bent mag dat met toestemming van je ouders, je moet dan een van je ouders meenemen met zijn/haar eigen legitimatiebewijs.
Ben je 13 of 14 dan mag je het aanvragen zonder je ouders en zonder toestemming.
Ben je 15 jaar of ouder, dan moet je je oude ID pas of paspoort meenemen om dit aan te vragen.
Neem in alle gevallen een goede pasfoto mee, een schoolfoto is dat niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Sorry eerste zin had moeten zijn tot 12 jaar, tweede zin ben je 12, 13 of 14. Je hebt tot je achttiende jaar toestemming van je ouders nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het over een ID, mijn vraag is gewoon of ik er 1 kan krijgen zonder reisdocumenten mee te nemen aangezien ik die niet heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maxomolo :
Je ID aanvragen is niet afhankelijk van "reisdocumenten". Wel van leeftijd zoals het antwoord van @crea al aangeeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat zal moeten lukken, informeer bij je gemeente als je ouder dan 14 jaar bent hoe dat moet.
Voor het aanvragen van een identiteitskaart kun je terecht bij jouw gemeente. Je hebt een goedgelijkende kleurenpasfoto nodig die voldoet aan de pasfoto-eisen. Ook moet je je oude indentiteitsbewijs altijd meenemen.
Een identiteitskaart is een persoonsgebonden document en dat moet je daarom altijd persoonlijk aanvragen en ophalen bij de gemeente. Vraag bij jouw gemeente na of je hiervoor een afspraak moet maken. Je hebt na het aanvragen van de kaart maximaal drie maanden de tijd om die op te halen.

Als jij de Nederlandse nationaliteit bezit maar geen geldige paspoort of geldige identiteitskaart om je te kunnen legitimeren, dan kan je meestal in plaats daarvan een geldig Nederlands rijbewijs of geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM) als identiteitsbewijs gebruiken.

Over reisdocumenten is nergens iets te vinden, dus het is niet duidelijk wat je nou met de vraag bedoelt.
Amadea
9 jaar geleden
Ja, dat kan, als het je eerste ID is.

Hiermee wordt bedoeld een oud paspoort of een oude identiteitskaart. Heb je die, dan zou je deze zeker mee moeten nemen, je dient deze in te leveren.
Nu denk ik dat jij voor de eerste keer een "reisdocument" gaat aanvragen, dus een oude heb je niet.

"Oude reisdocumenten" wordt gebruikt als term voor oude paspoorten en identiteitskaarten, documenten waarmee je reist.