Weet iemand in welk jaar men in Rotterdam-Crooswijk electriciteit kreeg? M.n. in de Exercitiestraat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Vrij moeilijk te bepalen wanneer bepaalde wijken precies zijn aangesloten op het netwerk. Beste wat ik kon vinden is dat Stroomvoorziening in Rotterdam is begonnen zo'n 127 jaar geleden met een kleine centrale. Dit is gestart door Willem Benjamin Smit onder de naam N.V. Electrische Verlichting Kinderdijk gedeeltelijk gesubsidieerd dankzij zijn in 1881 opgerichte verlichtingsinstallatie voor de Diepeveen fabriek.

Door 2 stoommachines van amper 80PK en 2 gelijkstroom dynamo's van 7,5Kw. In 1886 werd met de bouw begonnen. (zie bron)

Crooswijk was tot 1864 nog een kale vlakte met enkel wat boerderijen en na aanleg van de Singel in 1862 kwam langzaam de huizenbouw op gang. Het is aanemelijk dat rond 1900-1910 welgestelden en bedrijven Op dit netwerk en de uitbreiding die in 1905 volgde werden aangesloten.

Uiteraard is het lastig te bepalen wanneer deze precies wijk werd aangesloten en wat de bepaling is. De dichtheid van aangesloten particulieren speelt een rol maar het zal in de vroege 1e kwart van de 20e eeuw geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Hallo ik ben Ton Geenen- wijkjournalist van Crooswijk- De Exercitiestraat is gebouwd in 1924, dus toen was er al elektriciteit in Rotterdam je mag aannemen dat dat er toen gelijk werd in gebouwd. gr ton