Wat voor rechten hebben daklozen?

Wat zijn de verschillen tussen de rechten van daklozen en mensen met een woning?

In deze casus ga ik er overigens ook van uit dat de dakloze een strafblad/lichte verslaving heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De rechten van een dakloze, zijn hetzelfde als van mensen met een woning.
Alleen de plichten zijn ook hetzelfde..
En die kan een verslaafde dakloze niet nakomen.
Dat betekend dat ook zijn rechten vervallen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sinds kort kunnen daklozen een uitkering krijgen. Ze kunnen zich hiervoor inschrijven bij een instelling voor dak- en thuislozen, waar ze dan toch niet hoeven te verblijven.

Ze hebben recht om zich een nachtverblijf in een instelling te proberen te verschaffen, maar als het vol is, dan de straat op. Ze kunnen zich laten opnemen als ze oud en gebrekkig zijn, als er plaats is.
Ze kunnen meedoen aan een methadonprogramma.
Ze kunnen een beroep doen op de hulpverlening aan dak- en thuislozen.

Het lijkt niet veel, maar het is toch nog een behoorlijk vangnet.
Vooral als je bedenkt dat tegenover rechten altijd nog plichten staan, en daar zijn dak- en thuislozen meestal niet op aanspreekbaar.