Mag de Koning aanwezig zijn bij de ministerraad?

Mag Willem-Alexander vergaderingen van de ministerraad bijwonen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee. De Koning heeft geen zitting in de ministerraad.

Wel kwam in de vorige eeuwen de kabinetsraad wel eens bijeen. Dit college, dat geen formele staatsrechtelijke grondslag had, stond onder voorzitterschap van de Koning. Het college komt sinds 1906 niet meer bijeen, maar is nooit officieel afgeschaft.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ministerraad bestaat uit de ministers. De koning is daar niet bij aanwezig.

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_kabinet is deze informatie te vinden, die ik voor dit antwoord een klein beetje heb aangepast:

"De regering, zoals omschreven in artikel 42 [van de Grondwet], bestaat uit de Koning (...) en de ministers, waarbij de Koning onschendbaar is en de ministers de verantwoordelijkheid dragen. Artikel 45 stelt dat de ministers (zonder hun staatssecretarissen) met elkaar de ministerraad vormen, waarvan de minister-president (eerste minister) de voorzitter is. "De ministerraad beraadslaagt en besluit over het algemeen regeringsbeleid en bevordert de eenheid van dat beleid". (Art. 45, lid 3).".

Na iedere ministerraadsvergadering brengt de minister-president verslag uit aan de koning. Voor de koning is er daarom dus ook geen reden om aanwezig te zijn bij de ministerraad.
Antoni