Waar kan ik terecht om voorlichting op b.v. scholen te geven over pesten en gepest worden?

Het onderwerp 'pesten' en 'gepest worden' op school, op het werk of in je leefomgeving en de tragische gevolgen hiervan, is momenteel een veelbesproken item.

Ik ben een man 47 jaar en ben vanaf mijn 9e tot mijn 17e continue op school gepest. Ik woonde in Limburg maar kwam uit Brabant dus alleen daardoor al werd ik op school niet geaccepteerd.

Ik droeg bovendien een bril met jampot glazen, vanwege de ernstige oogafwijking nystagmus. Een aangeboren afwijking waardoor mijn ogen constant, horizontale bewegingen maken.

Omdat ik homoseksueel ben werd ik daardoor ook nog 's vernederd, uitgescholden voor alles wat vuil en vies is, geschopt, geslagen en ontweken. Heb nooit vrienden gehad. Ook ik heb in die tijd overwogen een einde aan m'n leven te maken.

Nu, ruim 40 jaar later ondervind ik hierdoor klachten als paniek- en angstaanvallen, slapeloosheid, nachtmerries, onzekerheid en heb ik een lichte vorm van agorafobie. (straatvrees). Ik ben hiervoor momenteel onder behandeling bij een psychiater en een psycholoog en ben ik inmiddels afhankelijk geworden van antidepressiva.

Graag zou ik hier iets mee willen doen in de vorm van b.v. voorlichting te gaan geven op scholen en dergelijke, echter weet ik niet waar ik daarvoor precies moet zijn om zoiets 'op touw' te zetten.

Buiten het feit dat ik het idee heb om er zelf beter mee om te kunnen gaan, kan ik er waarschijnlijk ook anderen mee helpen die momenteel in dezelfde situatie zitten als ik heb gezeten.

Weet iemand hoe en waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Antoni
9 jaar geleden
Ik zou je aanraden niet zelf een programma op te zetten, maar je aan te sluiten bij een bestaand anti-pestprogramma. Daarvan zijn er vele tientallen. Overigens wordt de effectiviteit van de meeste programma's betwijfeld, zo was kortgeleden in verschillende media te zien en te lezen.

Het beste antwoord

Probeer de krant eens, zet een oproep op facebook en twitter, dat zijn manieren om in hun jeugd gepeste mensen te vinden. Maak duidelijk wat je bedoeling is. Als je een leuke groep bij elkaar hebt, regel je een bijeenkomst, dat kan gewoon in je huiskamer. Je bespreekt hoe jullie dit aan gaan pakken, hoe jullie dit gaan opzetten en wat jullie gaan vertellen. Overleg ook welke groep/leeftijd jullie willen benaderen. Vanaf een jaar of 10/11 lijkt mij een goede leeftijd om duidelijk te maken dat dit gedrag niet kan.
Als jullie een goed plan van aanpak hebben, dan is het tijd om de scholen te gaan benaderen, zorg dat je een goed plan op papier hebt en ga daarmee naar scholen, als je daar geen tijd voor hebt, kun je dit ook via de mail doen. Leg je plan voor aan de directie van de school en vertel erbij wat je bedoeling is. Probeer dan een afspraak te regelen om een klas te bezoeken en de voorlichting te kunnen geven. Neem eventueel materialen mee tijdens de voorlichting, filmpjes, foto's trekken en houden de aandacht erbij van de kinderen. Als dit een succes is, vraag dan aan de leraar een stukje te plaatsen in de plaatselijke krant, dat is een goede manier om andere scholen te bereiken.
Succes, moedig dat je dit wil doen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Ik zou de vraagsteller aanraden niet zelf een programma op te zetten, maar zich aan te sluiten bij een bestaand anti-pestprogramma. Daarvan zijn er vele tientallen. Overigens wordt de effectiviteit van de meeste programma’s betwijfeld, zo was kortgeleden in verschillende media te zien en te lezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is ook een mogelijkheid, Hier vind je die organisaties:
http://www.jipsite.nl/onderwijs/pesten
Ik heb dit antwoord gegeven, omdat wij het zo doen met het GIPS project, wij geven voorlichting op scholen over het leven met een handicap, we begonnen met 6 scholen groep 7/8 en hebben het op dit moment razend druk, de meeste scholen willen afspraken voor of na de feestdagen/vakanties, dan zijn de leerlingen de gewone lessen een beetje zat en dan is afwisseling leuk.
http://www.gips-sl.nl/cms/front_content.php