Ben je ALTIJD verplicht om hulp te verlenen bij een aanrijding als je als eerste ter plaatse komt?

Ik zal niet gaan staan kijken maar als ik doorrijd, ben ik dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (6)

Ja dat ben je, maar dan wordt je wel verantwoordelijk gehouden voor die dingen die JIJ had kunnen doen, jij wordt niet aansprakelijk gesteld voor zaken die jij naliet die een arts zou doen... Het wordt wel van jou gevraagd dat te doen wat binnen jou vermogen ligt...

Weglopen of het verlaten van de plek zonder dat je iets deed wordt gezien als laakbaar en verwijtbaar gedrag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou niet netjes zijn om door te rijden veronder stel dat u het bent die een ongeluk heeft gehad dan zal u ook blij zijn met hulp
al is het alleen maar het toe spreken van die persoon die gewond is zo kunt u veel informatie opnemen wat die persoon zegt kan belangrijk zijn
zorgen dat de persoon niet in een shock komt mensen kunnen vaak door het praaten met de gewonden heel belangrijk zijn

Toegevoegd na 6 minuten:
bij een ongeluk is het altijd heel verstandig dat 1 persoon de leiding neemt en de ander omstanders opdrachten geeft van jij belt 112 jij regelt het verkeer enz enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent er niet toe verplicht, het is wel netjes als je het KAN.

Als ik in een auto zit die over de kop is geslagen en ik heb mogelijk een nektrauma, dan hoop ik niet dat iemand die langs komt en niet logisch nadenkt, mij uit de auto probeert te trekken. Laat dat maar lekker over aan de hulpdiensten.

Je moet het van geval tot geval bekijken. Het is wel fijn als er dan in ieder geval 112 wordt gebeld zodat de hulpdiensten worden ingelicht van het voorval en goed voorbereid naar het ongeluk kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wetboek van Strafrecht

* Artikel 450

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
volgens mij ben je wel verplicht om iets te doen als er nog niemand is.
in ieder geval moet je een hulpdienst bellen bv 112.
en als je niet weet wat je verder moet doen kan de hulpdienst je aan de telefoon mischien wel vertellen of je iets moet doen. en anders gewoon even bij die persoon blijven en wachten tot er iemand is die wel wat kan doen.
14 jaar geleden
Ja,voor zo ver het in je vermogen ligt. Bij medisch gevaar,als je een mobiel bij de hand hebt 112 bellen.Zo mogenlijk zorgen voor de verkeers veiligheid. Maar uiteraard eerst het slacht offer veilig stellen,c.q.afdekken voor de kou en zo.Niet zelf gaan dokteren of je moet EHBO hebben en zeker weten wat je moet gaan doen in dit geval. Is hij of zij nog bij kennis,vraag dan eventueel hoe het zo ver is gekomen en blijf praten voor het geval de man of vrouw buiten kennis raakt. Was je getuige vergeet dat dan niet te melden aan een eerst komende hulp verlener.Vraag bij geval als je pen en papier bij de hand hebt de gegevens en eventueel een telefoonnummer van familie of bekenden van het slachtoffer,zodat je dat aan de eerst komende hulp verlener kan geven. Mijn ervaring was 12 auto om mij heen en niemand stak een hand uit,terwijl de auto op zijn kant lag en al stonk naar de benzine.In de auto zaten 4 mensen,die heb ik er alleen uit gehaald. Zonder spijt !
Zorg in alle gevallen ook eerst voor je eigen veiligheid.
Neem je iemand mee die bloed in je eigen auto dan kan je dat declareren bij je verzekering.Of een kleding stuk van jou komt door dat ongeval onder het bloed te zitten,dan valt dat onder de zelfde regeling. Het is allemaal maar een weet en niemand zit er op te wachten dat het ook werkelijkheid kan worden. OH, ik zie nu staan over doorrijden na een ongeval,dat is elders in deze antwoorden door een ander al duidelijk met een artikel nr.
verwoord.