Kan je met weinig geld je eigen staat oprichten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je kan altijd je eigen huis en tuin uitroepen tot een staat. Of deze door andere staten wordt erkend, is dan natuurlijk maar de vraag! Die kans is zeer klein. Ik zou het persoonlijk laten bij een mooie fantasie of een spannend (eventueel zelf ontworpen) (computer)spel.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Stel dat je je eigen huis uitroept tot eigen staat. Kan je buurman dan een staatsgreep plegen, jou uit je huis donderen en zichzelf uitroepen tot nieuws staatshoofd (zodat hij ook eigenaar is van je huis en spullen)
Antoni
10 jaar geleden
Leuke vraag! De door jou uitgeroepen staat (bestaande uit jouw huis en tuin) is toch al niet erkend, dus bestaat eigenlijk niet. Volgens het Nederlandse recht dat dan dus nog steeds gewoon geldt in jouw huis, is je buurman schuldig aan inbraak, huisvredebreuk en diefstal (om maar een paar misdaden te noemen) als hij zo maar je huis binnnenkomt en jouw huis en spullen van je afpakt. Dat lijkt me logisch.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wie bepaald dan of een staat erkent word?
Antoni
10 jaar geleden
Nationale regeringen en de Verenigde Naties, neem ik aan.

Antwoorden (1)

Ja, je kunt zonder geld een staat oprichten. Maar om je staat te verdedigen heb je wel een duur leger nodig. Kijk maar landen die zich afsplitsen.