Veroorzaakt de mens zelf alle problemen die er in de wereld zijn of zijn er andere oorzaken aan te wijzen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (15)

Er zijn voornamelijk andere oorzaken. Aardbevingen, vulkaanerupties en ga zo maar door. Daar kan de mens niets aan doen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die min gaat nergens over
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat zijn de natuur rampen. en de rest van de problemen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voornamelijk andere oorzaken????? sorrie hoor maar kijk hier eens een avondje naar:
http://www.youtube.com/results?search_query=alex+jones&search_type=
Natuurrampen worden in het algemeen niet door de mens veroorzaakt. En die kunnen voor behoorlijke problemen zorgen.
14 jaar geleden
veel veroorzaken we zelf
en veel overkomt ons in de vorm van natuurrampen
tja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dus, als je daar een oordeel over zou moeten geven, wie zou dat dan worden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goedemorgen @Antwoordman: dat kun je niet zomaar zeggen. dat wat we zelf veroorzaken komt voor het grootste deel voort uit onwetendheid.
Het is maar wat je als probleem ziet.
Aardbevingen, overstromingen, droogte, enz, het hoort allemaal bij onze aarde.
Het is maar wat er geschreven wordt in de kranten.
Zure regen, gat in de ozonlaag, opwarming van de aarde zijn allemaal termen om geld los te krijgen voor onderzoek.
Hoe banger mensen zijn, hoe meer geld komt er binnen.
De opwarming van de aarde heb ik deze winter niks van gemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vele natuurrampen gebeuren indirect door menselijk ingrijpen.

- Overstromingen komen door cultivering van natuurlijke afwatering (daarom moesten er rond de Nederlandse rivieren grote dijken worden gebouwd).

- Klimaatsveranderingen worden door menselijk gedrag veroorzaakt. Dit leidt tot veranderde neerslag patronen, waardoor er hongersnoden ontstaan.

- Opwarming van de aarde leidt ook tot andere stormen.

- Sommige aardbevingen worden veroorzaakt door menselijke activiteit, zoals winning van aardolie en aardgas, de meeste aardbevingen en vulkaanuitbarstingen echter waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk, want het is pas een probleem als de mens het een probleem vindt.
Dus zonder mensen is er helemaal geen probleem...
itsme
14 jaar geleden
Het maar net wat je bedoeld met problemen. Rampen, zoals overstromingen, aardbevingen etc zijn het gevolg van de beweging van de aarde en atmosfeer. Kijk je naar de problemen als oorlogen, ruzie terrorisme dan ligt de kern in de verschillende religie die er op onze wereld zijn en niet door een andere worden erkent en gerespecteerd.
Verder heb je nog een klein groepje dat een ander niets gunt. Maar dit is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kleine groepje die anderen niets gunnen zijn nou net de boosdoeners: http://www.youtube.com/results?search_query=alex+jones&search_type=
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dit is niet de grootste groep. Ga maar na waar de meeste slachtoffers vallen; 9 van de 10 keer heeft dit met religie te maken.
Bijna alle problemen veroorzaakt de mens zelf. Van overstromingen, oorlog, gat in de ozonlaag, broeikaseffect, ... .

Een moeilijker punt is bijvoorbeeld een aardbeving. Indirect is een aardbeving niet dodelijk voor ons. Het is enkel dodelijk omdat de gebouwen die wij hebben rechtgetrokken naar beneden komen. Als we als mensen enkel in tentjes hadden gewoond had er geen probleem geweest.

Orkanen en windhozen zijn dan weer van een ander kaliber waar de mens weinig of geen invloed op heeft. Als de aarde warmer word ontstaan ook gemakkelijker orkanen omdat deze het water onttrekken aan de zee. Hoe warmer hoe gemakkelijker. In zekere zin is het broeikaseffect een oorzaak tot meerdere natuurrampen. Maar er zullen altijd natuur fenomenen zijn waar de mens geen invloed op heeft. Denk maar aan een meteoriet die zou inslagen op de aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurrampen daargelaten,veroorzaken de mensen,of althans de godsdiensten die zij hebben bedacht het gros van de intermenselijke problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kredietcrisis, zeker ook de schuld van godsdiensten, de problemen met de Noord-zuid lijn, de klimaatveranderingen zeker ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Intermenselijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kredietcrisis? Zeer zeker... van een hele felle ideologie, zelfs. Blind kapitalisme :)
Problemen en denken zijn gekoppeld... Denken maakt problemen... Dus het denken maakt alle problemen in de wereld... Was er geen denken dan waren er geen problemen...

Er zijn geen andere oorzaken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Filosofisch gezien een zeer juist antwoord.
Helaas zijn er wel andere oorzaken, bekijk deze video's maar eens:
http://www.youtube.com/results?search_query=alex+jones&search_type=
Problemen bestaan slechts in de hoofden van mensen; de natuur kent geen problemen: ze elimineert wat niet levensvatbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens veroorzaakt het grootste deel van de problemen zelf door middel van oorlog, ruzie, ontevredenheid, enzovoorts, maar natuurrampen zijn natuurlijk ook een grote oorzaak.
Je kan wel beweren dat alleen de natuur de oorzaak is voor alle problemen, maar dat is helemaal niet zo. De meeste problemen worden veroorzaakt door domme en onverantwoordelijke beslissingen van de mensen zelf.
Neem bijvoorbeeld de hongersnood in Afrika, je kan er honderden mensen naartoe sturen om ermee te helpen maar als die mensen later weer terugkomen om te kijken hoe het is gegaan, dan moeten ze weer helemaal opnieuw beginnen met helpen en leren wat ze daar allemaal moeten doen.
Ook heel veel leed ontstaat uit oorlogen die heel makkelijk te voorkomen zijn, door gewoon een beetje langer na te denken over de gevolgen van wat je wil gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel problemen worden zelf veroorzaakt, doordat de mens oorlog voert, en vooral niet te vergeten door godsdiensten en opgeklopte ego's.
Zolang er nog veel mensen zich niet bewust zijn, en als blinden doorschuifelen, zullen dit soort problemen blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens creeërt de situatie zelf!

Probeer je zelf voor te stellen hoe het zou zijn wanneer we allemaal in liefde zouden leven en láten leven!

Allemaal mee zouden werken aan een betere wereld, hoe zou het dan zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Doepie, Wat zou het 'wonderlijk' zijn, een hemel op aarde te creeëren!
Niet alle problemen worden door mensen veroorzaakt, enkele verschijnsellen genaamd natuur rampen kunnen ons ook weleens problemen opleveren.

Echter zijn het wel mensen die verantwoordelijk zijn voor de grootste problemen, het ergste is dat deze slechts door een klein groepje mensen worden veroorzaakt en de rest van de wereld deze mensen gewoon hun gang laat gaan uit angst of onwetendheid en deze mensen stoppen steeds moeilijker word of zelfs onmogelijk.