Waarom is ons volkje rijk en ontevreden?

Ik proef dat er tegenwoordig met een heel andere blik naar ons land wordt gekeken. Er is iets raars aan de hand in dit land.

Veel mensen in Nederland zijn rijk en ontevreden. Hoe komt dat toch?
Ik ben vorig jaar in Cuba geweest, en daar zijn de mensen ondanks diepe armoede toch een stuk levenslustiger als dat ik ze hier in ons kikkerlandje aantref.

Hoe komt dat en is het tij te keren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Nothing fails like succes...

Wij zijn rijk, en met die rijkdom worden we ontevreden...

Dus de rijkdom maakt die ontevredenheid...

Nothing fails like succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer zo een vraag die ons op het verkeerde been wil zetten.
Ruim 85 procent van de Nederlanders is het eens met de uitspraak 'het glas is half vol'. Het glas is half leeg klopt voor 15 procent van de Nederlanders. Dat bleek woensdag uit het Nationale Geluksonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 2800 ondervraagden.
Nederlanders blijken tevreden over hun geluk en zijn over het algemeen optimistisch ingesteld. Het eigen geluk krijgt een 7,4 als rapportcijfer in het online onderzoek.
Men voelt zich gemiddeld vijf dagen per week gelukkig. Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders het gevoel hebben zelf invloed te kunnen uitoefenen op het eigen geluk.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat is een positief antwoord. Je moet het wel willen zien, bij een ander land ben je in een andere stemming en zie je ook vaak dingen anders +
Hoe we ons allen ook ons best doen, iedere keer worden we weer uitgemolken en voor de gek gehouden.

Gelukkig zijn er heel veel mensen in Nederland wel tevreden, anders zou ons land leeg stromen en zouden we massaal gaan emigreren. Maar we moeten het wel blijven zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip voor alle ontevredenen: doe het eens een keer, emigreren. Daar word je vanzelf een tevredener mens van. Dan wel omdat je het in je nieuwe land goed treft en er gruwelijk hard voor hebt moeten werken om het goed te treffen, dan wel omdat je blij bent als je weer terug naar Nederland mag, een ervaring rijker en een illusie armer ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja we klagen graag in ons kikkerlandje. Maar ben zelf gelukkig, tevreden en blij dat ik leef. En hoop nog vele anderen met mij.
Voor mijn gevoel zijn we niet ontevredener dan in andere landen, maar piepen de ontevredenen gewoon een stuk harder omdat we zo'n openhartig, assertief volkje zijn.

Waar het eerst 'niet klagen, maar dragen' was, is het nu 'O, wat heb ik het toch slecht en wat is dat toch interessant voor iedereen die dat horen wil.' En er zijn ook nog media die daar op in willen gaan en politici die daar garen bij spinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn rijk omdat we de handen uit de mouwen kunnen steken en we zijn ontevreden omdat er steeds meer instroom van mensen is die dat niet willen en bovendien ook nog de zaak verzieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn een volkje van mopperaars, stel je voor zeg dat we zomaar continue zouden zeggen,dat we heel gelukkig zijn.
Er is altijd wel iets om over te zeuren, maar verder denk ik dat als je ons land vergelijkt met Cuba ze daar heel veel van iets hebben wat wij niet zoveel hebben: zon...
Zon en zonlicht en het buiten leven daardoor, maakt je positiever en vrolijker.
Ik merkte aan mezelf als ik weer terug was in ons koude kikkerlandje na een tijd in de zon te hebben gewoond, dat het hier anders was, moeilijker om positief te blijven.
De zon hielp op die andere plek daar echt bij.