Bestaat er zoiets als de Nederlandse cultuur?

Is er een Nederlander in Nederland die een Nederlandse cultuur heeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Nederlanders die een Nederlandse cultuur op na houden leven meestal in het buitenland... Die richten dan Nederlandse clubs op en doen dan Nederlandser dan thuis...

Maar ja er bestaat zeer wel degelijk een Nederlandse cultuur, ook wij hebben namelijk een cultuur, wij zijn geen cultuurbarbaren... Wat dat precies is is heel lastig op te noemen en je komt er vooral achter als je in het buitenland verblijft voor langere tijd, dan kom je er pijnlijk duidelijk achter wat nou zo typisch Nederlands was aan je geboortegrond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja en nee. Aan de ene kant heeft cultuur in Nederland genoeg kenmerken die gemeenschappelijk zijn voor Nederland en anders dan in andere landen (zelfs als je net de grens met België over gaat) om te spreken van een Nederlandse cultuur.

Aan de andere kant zijn er ook duidelijke verschillen in cultuur aan te wijzen tussen verschillende regio's (vergelijk bijvoorbeeld Groningen en Noord-Brabant) om meerdere Nederlandse culturen aan te wijzen.

En om het nog gekker te maken, kun je ook nog spreken van een westerse cultuur die gemeenschappelijk is voor grote delen van Europa, Noord-Amerika, Australië en Nieuw Zeeland.

En natuurlijk zijn er dan ook nog individuen die op bepaalde punten afwijken van de cultuur in hun omgeving.

Dus tja, wat dan de cultuur is, waar je spreekt van een eventuele overkoepelende cultuur en wanneer iets aangemerkt moet worden als een subcultuur, dat is niet altijd even duidelijk. Wel duidelijk is dat er welzeker diepgaande culturele verschillen zijn aan te wijzen tussen verschillende delen van de wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk elk volk, land, dorp en persoon hebben hun eigen cultuur. Enkel zijn de verschillen vaak zo klein of onbenullig dat ze niet herkend worden.

op landelijk niveau is dit echter wel voelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd ten opzichte van buitenstaanders: Nederland: Canabis, coffeeshops
België: Bier, Fritten
Frankrijk: Wijn
Italië: pasta kortom er zijn zoveel verschillen tussen elk land. Een cultuurverschil is een vrij allesomvattend onderwerp. Eerder een filosofische vraag: Wat is cultuur? schilders, de denkers, de rechtsstaat, de sociale zekerheden, wetgevingen, .... dit valt allemaal onder cultuur. Dit onderscheid ons van de rest. Elk land heeft zijn verschillen. Maar zoals ik al zei, de ene keer in sterkere mate dan de andere. Het verschil tussen arabische wereld en de nederlanden is groter dan bijvoorbeeld tussen België en Nederland. Echter de verschillen zijn er.
Ja, wij nederlanders kennen vele tradities, gewoonten, feestadgen e.d. die typerend zijn voor ons nederlanders en daardoor deel uit maken van onze cultuur. Denk bijv. aan de beschuit met muisjes bij een geboorte, sinterklaas, 1 april, bevrijdingsdag etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je van mensen in Spakenburg of Volendam die dagelijks in hun klederdracht lopen? Ook de mensen bij een volksdansgroep die de klompendans uitvoeren. Zij houden zich wel degelijk met de cultuur bezig van Nederland. Zij dragen dit zelfs uit naar anderen. Ga `s zomers eens naar het buitenmuseum in Enkhuizen, het Zuiderzeemuseum. Dat ademt de oude cultuur van ons land. In die oude visserspandjes ( die in kratten verpakt en zo over het water vervoerd werden en daar in originele staat weer werden opgebouwd) kun je gesprekken houden met mensen die daar z.g. bewoners zijn. Die leven voor de bezoekers echt dagelijks in die tijd. Ze spreken ook over koningin Emma of Wilhelmina, Beatrix kennen ze niet als konongin. Je kunt er proeven hoe ze toen bijv.raasdonders in hun petroleumstelletje bereidden.Dat staat daar dan ook echt te pruttelen. Ze drogen de vis, boeten netten en alles ademt echt Hollands en ouderwets. Daar kun je echt cultuur van Nederland meemaken met mensen die er middenin staan en leven.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het pas Nederlandse cultuur zijn als het ouderwets is? Ik denk aan heel andere dingen als Nederlandse cultuur. Een voorbeeld: tussen de middag op kantoor je van huis meegebrachte boterham met kaas (en niets dan kaas, keurig één plakje, en hoogstens wat margarine) oppeuzelen, dát is echt Nederlands.