Zou het kunnen zijn dat mensen met een exacte achtergrond eerder geneigd zijn tot fundamentalisme?

Arabist Hans Jansen stelt vast dat onder hoog opgeleide moslim-fundamentalisten, het aantal personen met een exacte achtergond (natuurwetenschappen, ingenieurs) oververtegenwoordigd is.
Zijn vermoeden is dat zij geneigd zijn de religieuze verhalen en voorschriften erg letterlijk te nemen en te zien als formules en een soort "bouwtekening" voor de inrichting van de samenleving.
Personen met een niet-exacte achtergrond zouden meer gewend zijn daar op een "lossere" manier mee om te gaan.
Zou daar iets in kunnen zitten?

Toegevoegd na 22 minuten:
De inbreng van sommige personen met een exacte achtergrond in de discussie op GV over onderwerpen die verband houden met religie doen een dergelijke denktrand wel eens vermoeden, maar dan in de bestrijding van religieuzse notie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ehm, het is niet een heel boeiend antwoord, maar ik kan me voorstellen dat die theorie wel kan kloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou zomaar kunnen. Lijkt me leuk om weer een hele generatie sociale wetenschappers fijne onderzoekjes over te laten doen. De vervolgvraag is veel interessanter: mocht dit nou wetenschappelijk aan te tonen zijn, wat gaan we er dan aan doen? Alle beta's monitoren in verband met terrorismegevaar?

Mmm. Ik denk eerder dat er in de populatie 'exact georienteerden' een groter aantal mensen voorkomt met een persoonlijkheidsstoornis die zich uit in hele rigide denkpatronen. (Aantoonbaar hoger aantal mensen met een autisme spectrum stoornis in Silicon Valley bijvoorbeeld). Als zo iemand daarbij beinvloedbaar is, is er een risico op fundamentalisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisten hebben de neiging alles letterlijk te nemen. We hebben het dan over het syndroom van Asperger. Onder natuurwetenschappers zitten relatief meer autisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nee, want wie de koran op een exact wetenschappelijke wijze probeert te ontleden, komt tot de slotsom dat de uitkomst niet correct is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het eerder andersom is. Ik denk dat fundamentalisten wllicht een voorkeur voelen voor exacte vakken. Daar gaan ze namelijk ook uit van een vooronderstelling en daaruit leiden ze dan de hele theorie vanuit af. Het verschil is alleen dat de exactelingen het resultaat toetsen, maar dat fundamentalisten daaraan geen behoefte hebben.