Waarom is een ton in geld 100.00 euro en een ton in gewicht 1000 kilo?

Een ton is een ton zou ik zeggen maar waarom is er dan verschil tussen een ton in geld of een ton in gewicht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
84.1K
zondag
14 jaar geleden
Een ton wijn en een ton bier hebben ook een verschillende inhoud :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens de inhoud maat is hetzelfde, alleen het soortelijk gewicht niet.
zondag
7 jaar geleden
Kijk voor de aardigheid eens naar het antwoord van Conqie. En denk er ook eens aan dat tonnen waar bier in zit meestal tamelijk klein zijn in vergelijking met de grote vaten waar wijn in zit.

Het beste antwoord

Zeker is daar wel verschil tussen.

in geld:
Een ton was 100.000 gulden (± € 45.000).
Na de invoering van de euro wordt met een ton ook € 100.000 bedoeld.
Voor de verklaring van de naam zijn twee "theorieën":
In 1839 is het gewicht van de gulden verlaagd van 10,766 gram naar 10 gram (toentertijd zilver). Uit die tijd stamt de uitdrukking om 100.000 gulden aan te duiden, want 100.000 × 10 gram = 1000 kg, gelijk aan het gewicht van 1 ton.
De naam is afgeleid van die zelfde ton, maar dan met de betekenis 1000, plus het bankbiljet met de grootste waarde (dat wil zeggen, tijdens het ontstaan van het woord), het briefje van 100. Een ton is dus 1000 briefjes van 100.
De aanduiding wordt alleen in Nederland gebruikt, met name in de handel in onroerend goed.

in massa:
Een ton is een massa van 1000 kilogram.
Voor explosieven, bijvoorbeeld kernwapens, wordt de explosiekracht wel eens uitgedrukt in kiloton. Een kiloton komt overeen met de explosiekracht van 1000 ton (1 miljoen kilogram) TNT.

bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ton_%28geld%29
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ton_%28massa%29

(RJ)