Hoe kan een dove een tekst begrijpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe bedoel je begrijpen lezen of horen of ?

Het beste antwoord

Taal is meer dan alleen geluid. Via gebaren en/of liplezen kan een dove net zo virtuoos een boodschap communiceren als 'gewone' horende mensen.
Net zoals een horende baby taal leert door verbanden te leggen en langzaam te begrijpen wat andere mensen met bepaalde geluiden bedoelen kunnen dove baby's dat ook. Alleen zullen zij niet op geluiden letten maar meer op gebaren en lichaamstaal.

Later, wanneer ze iets ouder (jaar of 2) dan kan hen ook duidelijk gemaakt dat lippen woorden vormen en dat die woorden betekenis hebben en zo leren zij liplezen.

Door bij andere mensen de keel te voelen leren zij van het bestaan van stem en geluid. Door hen te stimuleren ook dat geluid te maken en vervolgens ook hun lippen te bewegen leren ze zelfs praten.

Sommigen kletsen je werkelijk de oren van je kop, kan ik je vertellen. ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Even voor de volledigheid: het leren lezen gaat bij hen niet veel anders dan bij horende mensen. Letters worden woorden, en woorden krijgen een betekenis. Of die betekenis nu door spreken, of gebaren duidelijk wordt gemaakt, dat maakt niet zoveel verschil.

Andere antwoorden (2)

Doven communiceren onderling of met behulp van een doventolk ook met elkaar. Doof zijn heeft niets met je intelligentie te maken, een dove begrijpt dus ook wat er gezegd of geschreven wordt. Met gebarentaal kun je ook emoties uitdrukken, door bijvoorbeeld de emotie in je gezichtsuitdrukking te laten zien, dus blijheid, verdriet, of boosheid, waardoor de gebaren in een bepaalde sfeer worden geplaatst. In geschrift lezen ze de tekst net als niet doven, dus naar aanleiding van leestekens, begrijpen ze de tekst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn oma is doof en die kan heel goed liplezen.
Met elkaar kunnen doven zo ook communiceren,mijn oma gebruikt bijna nooit gebarentaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, voor mensen die op volwassen leeftijd doof worden, is het goed aanleren van gebarentaal ook bijna onmogelijk. Bedankt voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niks te danken hoor!:)
Idd is mijn oma op volwassen leeftijd doof geworden,in een paar jaar.
Ze hebben trouwens geen idee hoe het komt,ze heeft echt alle onderzoeken gehad die er zijn.
Echt zielig voor haar,ze heeft het er elke dag nog moeilijk mee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Een beetje van beide is waar. Niet iedere dove kan liplezen en niet iedere dove gebruikt gebarentaal. Dat heeft te maken met talent en de opleiding die ze genoten hebben. Of wat denk je van mensen die op latere leeftijd doof zijn geworden. Die kunnen vaak prima spreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja mijn oma spreekt gewoon goed,maar we moeten vaak zeggen dat ze zowat schreeuwt naar ons ipv gewoon praat omdat ze haar stem niet meer hoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb jij gelijk in, maar het blijft een punt dat gebarentaal moeilijk aan te leren is, zeker omdat gebarentaal niet overal hetzelfde is. Ook ben je, als je alleen gebarentaal kent, veel afhankelijker, omdat de mensen in je omgeving ook gebaren moeten kennen om je dingen duidelijk te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dan zouden wij het ook allemaal moeten leren,en dan nog heb je er buiten je familie niks aan.
Volgens mij leren vooral kinderen die doofgeboren zijn gebarentaal omdat die hun eigen stem nooit gehoord hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dove kinderen leren het over het algemeen wel, zij zitten daarvoor ook op speciaal onderwijs, of krijgen begeleiding hierin van een doveninstituut. Het spreken leren ze hier ook, ook al zal dat nooit helemaal duidelijk spreken zijn, omdat ze de klanken niet horen.
Mijn vader werd volkomen doof toen hij 25 jaar was. Hij heeft daarna gestudeerd en communiceerde via liplezen en gewoon opschrijven. Het was niet altijd makkelijk maar hij is uiteindelijk toch architect geworden. Dus een doof iemand kan in principe , met enig geduld van de niet dove mensen , normaal functioneren.