De sovjet staat voor de sovjet unie een (min of meer gedwongen )pact van de landen die door de Russische communistische partij geregeerd werd, na de oktoberrevolutie van 1918 kwam deze partij aan de macht en dwong alle bewoners zich te buigen voor hun niet democratisch verkregen gezag (ca 4 %van de mensen waren in feite maar communist. Tijdens de tweede wereldoorlog hadden de Sovjets een niet aanvalpact met NaziDuitsland gesloten wat door de laatste partij geschonden werd door de aanval op de USRR (Unie van Sovjet Russische Republieken.)met als triest resultaat ongeveer 10 miljoen dode Russen. Door de inmenging van Japan met de aanval op Pearl Harbor werd ook de USA in de oorlog betrokken, daarop werd op hoog politiek niveau onderhandeld en uiteindelijk ook besloten om gezamelijk op te trekken tegen de zogenaamde AS mogendheden (daarin Duitsland Japan en Italië) de tegenhanger van de AS mogendheden werden de gealieerde genoemd waarin onder andere dus de Sovjetunie en ook de USA ,Cannada,Groot Brittanië Polen Australië enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Sovjet waren de Russen, en de geallieerden zijn de Britten en Canadezen. Geallieerden hebben de Nederlanders flink geholpen in de oorlog, terwijl de Sovjet de Duitsers vooral flink hebben aangepakt. Dus het verschil is dat de Sovjet Nederland niet heeft geholpen en de geallieerden wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er waren veel meer partijen aangesloten bij de geallieerden, waaronder de sovjet unie.
ronron1212
10 jaar geleden
Het heeft ook niets met alleen Nederland te maken het was een wereld oorlog.
Antoni
10 jaar geleden
...en de Sovjet (van de oude zeer uitgestrekte Sovjetunie, de USSR) waren véél meer dan de Russen (van alleen maar Rusland. Rusland is een van de vele republieken van de oude USSR).
Edraket
10 jaar geleden
De Russen hebben ons wel degelijk geholpen.
Zij waren het die het Duitse leger zoveel verliezen hebben toegebracht dat dit te zwak was geworden om hier aan het westelijke front van de geallieerden te winnen. Als de Duitsers niet naar Rusland waren getrokken, hadden ze nog zo'n sterk leger dat de Amerikanen en Engelsen nooit van hun hadden kunnen winnen.
Dan hadden ze wellicht de atoombom moeten gebruiken om te winnen van Duitsland.