dat is heel goed mogelijk.
alleen: gaat het dan nog wel over hetzelfde?
wat je waarneemt, daar zijn afspraken over
bijvoorbeeld gras is groen

ik weet: je kunt met je ogen knuffelen
zonder dat je daarvoor hetgeen je wilt knuffelen hoeft aan te raken of fysiek te zien
het gebeurt dan vooral mentaal, in de geest

mogelijk dat er toch, however, een beeld ontstaat
dan gaat het meer over gevoels-waarnemen
het gevoel dat een bepaald beeld oproept

interessante vraag Addy....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Als we iets waarnemen volgt er onmiddellijk een actie van denken en gevoel met een beoordeling. Ons brein is zo gewoon om dat te doen, dat we niet meer weten wat het is om gewoon waar te nemen. Toch is het onmogelijk om de werkelijkheid te zien zoals ze is, als de conditionering tussen jezelf en het waargenomene komt. Je ontmoet iemand die je tien jaar geleden voor het laatst zag. Die persoon heeft je toen slecht behandeld. Intussen is die tot het inzicht gekomen dat hij of zij je slecht behandelde. Maar je kunt het niet zien, want je haalt automatisch het idee van vroeger weer voor de geest. Waarneming zonder dit beeld is enkel mogelijk als je de werking van de geest zeer duidelijk ziet en helder in het leven staat. Het is het verschil tussen leven in het heden of geleefd worden door het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat zie je bij mensen met dislectie. Die zien de letters en woorden, maar vormen zich er geen beeld bij.
14 jaar geleden
Ja natuurlijk zo doen blinde mensen dat toch ook? Zij nemen waar door tasten.

Ik heb ooit wel eens gezien in een speelfilm hoe ze aan een blind kind bepaalde kleuren gingen uitleggen.
Een heet voorwerp was rood
Een koud voorwerp was blauw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zit een soort logica in hé
afspraken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psies
ja, maar dan moet je wel (bijna) verlicht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk van niet je neemt iets waar en je krijgt meteen een beeld er bij uit een herrinering of het is een associatie tot iets dan worden in gedachten verschillende dingen met elkaar in verband gebracht. Het gelegde verband kan wel of niet terecht zijn. Het kan ook zijn dat er gevoel bij komt kijken dan is het opletten voor jezelf of dat bij je past of niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
ik heb je vraag wel meer als 8 keer gelezen hhaha maar het moet zijn ja ik denk van wel je neemt iets waar .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, met je gevoel. Heb je dat nooit gehad, dat je voelt dat er iemand naar je kijkt of in de buurt is en je ziet niemand?Het is dan een waarnemend onaangenaam gevoel dat je ondervindt. Je neemt het aan als zijnde dat het waar is.Je kunt dan zelfs een andere geur waarnemen.
amc
14 jaar geleden
ja,
maar vorm bij mijn antwoord geen beeld,
anders neem je mijn antwoord niet waar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat kan alleen als je helemaal geen ervaring hebt in het leven. Dus als je een pasgeboren baby bent, dan heb je uit ervaringen nog geen kader gemaakt waarin alles wordt geplaatst.

Iedereen die leeft ervaart dingen anders, het is alsof je een bril op hebt met gekleurd glas. Door dat glas kijk je naar dingen. Dat houdt automatisch in dat de beeldvorming al start zodra je naar iets kijkt. Nog voordat je je realiseert welk gevoel het oproept. Het is dus echt onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.Als je naar de diepte gaat en één wordt met de handeling die je verricht ,dan verdwijnt elke illusie en jij wordt dan die handeling.De beschouwer wordt het beschouwende, je bent aangekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe je ogen dicht en luister naar een gesprek....

Wat neem je waar? geluiden en het gesprek. Dat gesprek kan inhoud hebben die je ook nog een keertje waarneemt.

Elk zintuig is een vorm van waarnemen. Met het ene zijn we wat meer vertrouwd dan het andere. Het andere is dan weer wat beter ontwikkeld. Kijk naar de slechtzienden wiens gehoor en neus vaak zeer goed ontwikkeld zijn. Dit om toch enigsinds het mindere zicht te compenseren. Ook zij nemen dingen waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarneming is beeldvorming... een beeld van licht, een beeld van geluid, een beeld van gevoel, een beeld van smaak en een beeld van geur...

Het is allemaal zintuigen, zonder zintuigen geen ervaring of beeld en dus geen waarneming...

Wat je vervolgens met dat beeld doet is een tweede... en geheel persoonlijk, met voorkeuren en afkeuren...